Ödlor och andra smådjur
Hur ska man göra för att få så bra närbilder som möjligt på exempelvis ödlor eller andra smådjur? Kan man ha på blixten när man har kameran så nära, eller kan man använda sig av någon annan inställning på kameran?
Jag använder mig av en Canon eos D400, och kan fortfarande inte med kameran så värst väl, så rekommenderar ni någon speciell inställning, förklara gärna vart den sitter o hur jag ska ändra den osv..
Är djur känsliga för blixtar så nära sig? Eller går det bra att fota på nära håll om man ska ha blixt? För det kan ju bli mörka bilder annars.
Jag har också haft svårt att fotografera ödlor och reptiler, ska bli kul att höra vad någon "expert" säger. 
Haha ja det ska bli intressant o se 

Det ser ju faktiskt jättebra ut! Så det kan ju vara nåt att testa på kanske
Måste berömma dig faktiskt, du har perfekt ljus och jättebra vinkel, ser skitbra ut! 

#5 tack. Jag är verkligen amatör men jag har provat mig fram till det jag tycker unkar bäst och det är att sumpa blixten för att slippa skarpa skuggor och få ett mjukare ljus. Tycker bilderna blir finare om man fixar med bra ljus från flera olika håll. :) Har själv en Canon men det är en 350D. Något äldre än din :)
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Okej, men jag tycker du har lyckats mycket bra iaf! Jag ska se vad jag kan fixa sen på egen hand, ska trixa mycket med ljus och sådär :)
Jag vet inte om du hört, eller sett, men det är en kille som tipsar hur man kan göra en egen hemmastudio, till att ta kort på lite mindre djur,
här är en länk till hans "blogg": Fotostudio
Kan ju alltid vara bra ifall man vill få lite bättre inomhus bilder med en väldigt neurtral bakgrund :)
Denna bild är tagen med min då varande mobil Sony Ericsson K850i med 5 mp i macroläge.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Jäklar vilken bra bild!:O den va ju skitbra för att vara tagen med mobil, helt otroligt, och en jättefin ödla med såklart :)

#7 Ja, det finns ju lite tips att hitta på nätet om man letar runt lite :)
#8 Oj, det var inte direkt en typisk mobilkamera-bild! Fin :)
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Man kan inte tro att det är en mobilbild. Är själv överraskad av resultatet.
Han är bra vacker Neo som jag tyvärr inte har kvar, men han bor inte långt här ifrån bara några hundra meter.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Fotad med Canon EOS 1000D, Inget macro objectiv, i Automatik läge (gröna rutan
) med den inbyggda blixten inomhus (fotar in i akvariet)
Så jag har inte precis något speciellt sätt att fota reptiler, använder den inbyggda blixten om du vill ha mjukare ljus kan du ju köpa till en blixt som du vinklar upp i taket så det inte reflekteras rakt på djuren då det kan bli väldigt fult. Men för mig har det fungerat utan en sådan blixt (som du kan se på bilderna :P Kan hända att djuret blivit för ljus och då beror det på blixten)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Gud så söta ödlor! och jättebra bild:) ödlor och andra djur är verkligen fantasktiskt att ta kort på, bilderna kan bli hur bra och söta som helst :)
#13 tyvärr så har jag ingen tillgång till de ödlorna på mina bilder längre men jag får väll hitta något annat djur att fota ^^
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Haha ja men det finns massor med djur här i världen så det är bara att välja o vraka ^^
#16 Helt ok förutom att bilden är mörkare än vad det är i verkligheten i terrariet.
#17: och vad spelar det för roll, menar du? :P
Tar jag ett foto, så vill jag inte förvränga verkligheten utan visa så nära verkligheten som möjligt. Alla är vi olika och har olika uppfattningar.
#19: Okej, tycker inte det är mkt att "förvränga" att höja kontrasten på en bild så att väggen blir en nyans mörkare men jaja :P

Den här ödlan plockade jag upp ur en vattenbehållare, passade på att fota när jag hade den i handen. Faktiskt ser den ut att trivas.
Ljuset är inte det bästa, men ibland gäller det att fånga ögonblicker. Motivet struntar blankt i att invänta rätt ljus.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
#21 Jag gillar ljuset i denna bild, det går den lilla krabaten att glänsa väldigt vackert :-)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#8 OMG vilken vacker bild :D<3
MvH. Lina ''Regnbågen'' Spacsek
''Don't Like My Drivin? Well its just that.. I DON'T GIVE A FUCK''
Tack 
Testa att sätta en bit papper framför blixten. Böj pappret i en båge och tejpa fast den. Det bör ge ett mjukare ljus. Jag tror att det funkar som så, att en större båge ger mjukare ljus. Testa!
HH