Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 381 ggr
lodjuret
0

En liten fråga?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag kanske ska köpa en ny systemkamera framöver, Så då måste jag tänka igenom vilken jag verkligen behöver.

Jag har har en Canon eos 1000D just nu. Med kit objektivet och 100mm f/2,8L IS USM Macro objektiv + att jag brukar låna min kusins objektiv Canon 70-300 också.

Jag har lärt mig mycket sen jag skaffade mig systemkameran.

Jag undrar vad det är för skillnad på bilderna när man byter kamerahus? Tex. om jag tar ett kort med min 1000D + 100mm objektivet och sen tar jag kort med 550D + 100mm…..Vad är skillnaden på bilderna?

Är det skärpan m.m ??

Jag tar mest kort på djur och blommor och lite folk ibland. Tar även mycket närbilder.

Metinia
0

Nej, mellan 550D och 1000D kommer du inte märka någon direkt skillnad, inte i kvaliteten. Skillnaderna ligger i funktionerna, t.ex. så kan 550D filma och så är det väl lite andra småsaker som skiljer. Men det är så pass lien skillnad mellan de två modellerna att du med största sannolikhet inte kommer märka någon som helst skillnad.

Det är främst objektiv som gör störst skillnad på kvaliteten, så som skärpa.  Jag skulle säga (utan att ha provat det) att du redan nu har ett mycket bra objektiv, :).

lodjuret
0

#1 Tack för svaret…Bra då vet jag om skillnaden.

Ja det objektivet jag har är jätte bra, fast jag tänkte om jag skulle köpa ett nytt kamerahus, men det kanske är bäst att bara byta objektiv, för det är väl dom som gör skärpan, som du sa.

FotoAlle
0

Mellan 1000D och 550D så är det precis som Metinia skrev inga större skillnader, 550D har nog lite fler inställningsmöjligheter.

Varför vill du byta? Behöver du egentligen byta? Fundera på det lite också. Men är du nöjd med kamerahuset, så lägg pengarna på nya gluggar - fasta objektiv är lite krångligare att jobba med men ger å andra sidan bättre bilder med bättre färgåtergivning samt skärpa,

Ett EF 50/1.8 kanske vore något för dig - det kostar strax över 1000 kr och är väldigt prisvärt.

Nu reas även Canons äldre modell av 75-300 ut, för ca 2000 kr, men det har å andra sidan fått väldigt dålig kritik.

lodjuret
0

#3 Tack för tipsen!!

Nej, jag vet inte om jag behöver byta. Men jag tänkte att jag skulle fråga lite här vad det gör för skillnad på bilderna.

För jag tycker att det borde synas på bilderna om man har tex en 7d och en 1000D med samma objektiv. Syns det inte någon skillnad då? Om man tar kort på samma motiv.

FotoAlle
0

#4 - 7D har fler megapixlar och många flera AF-punkter, så visst blir det skillnad i bilden. Men inte så att du kan se det tror jag.

7D har dessutom väderskyddat hus, du kan pressa upp ISO till 12800, 4 ljusmätsmetoder mot 1000Ds 3 mm, filmar i HD mm.

Det är helt enkelt en mycket mer avancerad kamera :-)

lodjuret
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Ok, ja för jag har läst om lite olika kamerahus. Och det är ju megapixlarna och det du skriver som är skillnaden. Ja, det kanske inte syns sån stor skillnad på bilderna….

7D är nog mer avancerad, men om jag kommer köpa någon så köper jag nog en som jag kan utvecklas med.

Tack för svar!Glad