Fin katt, dock gör bilden honom inte rättvisa kan jag tycka.
Det du kan tänka på till nästa gång du fotar honom är att gå ner i samma nivå som honom, alltså i ögonkontakt eller få honom att titta upp och in i kameran så man känner att man har kontakt med honom när man kollar på bilden.
Sen är ju bakgrunden väldigt rörig, eftersom bilden är tagen uppifrån så får man med mycket av alla de saker som ligger på sidorna som inte direkt är vackra att se på och tar fokus från katten. Hade du gått ner i ögonhöjd med katten så hade man fått en mer renare bakgrund mot den vita väggen.
Skuggorna är heller ingen höjdare, både kattens skugga och din egna faller på väggen så man ser dem tydligt, en riktlinje när det gäller fotografering är att fotografen inte ska speglas eller skuggas med på bilden på något sätt. För att få bot på skuggorna så skulle jag ha valt en annan plats eller vinkel så skuggorna inte blev så skarpa.
Bilden känns även lite brusig och oskarp men antar att det är din kamera (mobil?) som inte har så hög kvalité som jag annars är van att se på.
Det är bra att du fått med hela katten och inte "kapat" honom någonstans, han sitter vackert men ser inte direkt så intresserad ut för att bilden också ska bli intressant.
Lycka till! Ser fram emot att få se fler bilder från dig 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag håller med Stirrup.
Det jag kan tillägga är väl att bilden inte direkt känns genomtänkt. Ingen direkt komposition, ingen bakgrund, ingen speciell skärpa och inget speciellt uttryck hos katten.
För mig är det en helt intetsägande bild.
Nu är jag kanske hård, men du har också bett om hård kritik.
Eftersom den ligger under hård kritik kommer jag därför ge dig sådan också. Man får ingen kontakt med katten eftersom den är fotograferad ovanifrån. Bakgrunden är rörig som föregående talare har påpekat och skärpan saknas. Prova att gå ner i nivå med katten, hitta en ren bakgrund och försök att skapa någon koppling mellan katten och kameran. Först då blir det intressant.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny