(M) Kritik Amstaff
Har precis lärt mig fotografera manuellt, så jag skulle gärna vilja ha kritik på tre bilder på min underbara Amstaff Chiefen. Om ni undrar över tejpen på hans öron så är de för att hans öron ligger fel, de står upp och ska ligga som rosenöron :P
Jag tar all kritik bra, även den dåliga, de gör bara att jag kommer vilja lära mig mera för att kunna fotta bättre bilder :)
Fin jycke med mycket liv i - ta bilderna nästa gång så som han är
kramiz Maria
#3 Hur menar du då, inte sätta honom ner osv? Har dock inte satt han ner på nogån av bilderna utan vi kastade boll och då kommer han tillbaka själv, sätter sig, släpper bollen o väntar att jag ska kasta den igen :P Men jag vet vad du menar, tror jag, om du menar att han ser ut att ha fått komandot sitt.
#4 Jag kan tänka mig att #3 menar utan tejpen på öronen. Det stör lite men jag tycker bakgrunden är "värre". Men jag är jätte kännslig för störande saker bakom objektet jag fotat. Bild 1&2 tycker jag har jätte fin skärpa och färg. Men som du säger så är nog bild 3 lite stark i färgerna. Men du är verkligen på rätt väg! Bra jobbat!
Varför tejpar du hundens öron? Vad fyller det för funktion? *nyfiken*
#6 Man tejpar öronen på en mängd olika raser för att dom ska lägga sig rätt. Har man planer på att ställa ut sin hund så är det ju inte så kul om man får nedslag på öronen varje gång. Ska man inte ställa ut så behöver man ju inte göra det om man nu inte verkligen vill det. Men någon funktion har det inte, enbart utseende sak.
Jag tycker bäst om #2 - men tyvärr så är det oskärpa på den, ser ut som en svag rörelseoskärpa. Men det är ett mycket trevlig porträtt av en find.
Bakgrunden är tyvärr jättedålig, försök att tänka på den nästa gång också.
Det blir mycket att tänka på :-) men lycka till!
Tack för kommentarerna, detta var bara testbilder då jag precis för några dagar sen börjat fota manuellt, så håller med bakgrunden är ju inte den snyggaste :P Men till sommaren blir det bättre, när alla träd börjar blomma o massa, då kan man få riktigt snygga bilder med snygga bakgrunder med.
Ah jo tejpen är ju iofs inte så kul o ha på bild, kunde dock inte ta bort tejpen där heller då den måste låssna själv annars är risken att för mkt päls dras av. Som#7 skrev tejpar man för att öronen ska ligga rätt, min chiefen ska inte ställas dock då han inte alls går ihop med hundar han inte känner, men eftersom hans öron nästan ligger rätt tejpar jag dem med mellanrum för att ev få ner dem. Men tror tyvärr inte de kommer lägga sig som jag vill ändå, så detta var sista tejpningen. Jag kan erkänna jag gör de för utseendets skull, tkr de är fint när båda öronen ligger lika, men han är lika söt med ett rätt och ett stående med, eller båda stående som han får ibland :P
Men visst är de ändå inte illa bilder för att vara första manuella, tkr jag är på rätt väg iaf :D
#10 Ja andra bilden är fin, sen tkr jag han utstrålar sig själv där med den där ihop bitna läppen, så ser han alltid ut när han får syn på något intressant, ja då ska man bita ihop ena läppen och glo som en annan blådåre :P
#9 Så kan man tejpa öronen på en vuxen hund? Jag trodde bara man gjorde det på valpar, alltså innan öronen vuxit klart :P men vad vet jag om öron xD Han är väldigt fin.
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
# Jo han har haft tejpat sen han var 5-8 månader kanske, lite till och från. Jag brukar tejpa ibland, för efter varje gång har örat gått ner lite. Men han är ju snart 2år så de är egentligen inte så stor idé att tejpa längre. När bilden togs var sista gången tejpen satt, så nu får öronen bli och se ut som de gör :P
#13 jaha okej 
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
Håller med om att bakgrunden kanske inte är den bästa men är man t ex i en rastgård så kan det bli svårt att få till det. Själv har jag också börjat använda manuellt fokus och det är inte helt lätt men förhoppningsvis lär man sig.
OT. Har en Grand Danois med helt fel öron, Palmen och Vingmuttern är tilläggsnamn han fått med åren. En tanke som slog mig när jag läste #9, kan öronen vara en orsak till att han har problem med andra hundar? Öronen är ju en viktig del i kommuniceringen. Om vi skulle möta en hund med öronen som på bild 2 och 3 skulle min iaf reagera och spänna upp sig
#15 Ne rastgårdar är ju oftast inte så vackra o de är bara där jag kan ha min vovve helt lös, utan långlina.
Min amstaff har ju även han problem med andra hundar, men tror inte det är pga att öronen ligger fel, utan det är nog hunden i säg. De kan ju använda öronen precis lika bra även fast de ligger fel. Kuperar du en hund så kan den ju fortfarande dra bak o fram öronen, och hör lika bra osv, så tror inte det har med saken att göra. Meen jag tror att vissa hundar kan uppfatta kuperade hundar genom att reagera då hundens öron från början inte är kuperade, och det blir ju svårare för en hund att se om öronen dras bakåt eller framåt när hunden är kuperad osv.
Men menar du att om du möter en hund med liggande öron som min hund har med hjälp av tejpen, skulle han reagera då? Och inte reagera på en hund med stående öron? eller hur menar dui? :P
Vad betyder det att fota manuellt?
Är helt ny på sånt här, så vill gärna lära mig :)
#17 Fota manuellt är när man ställer in bländare, vitbalans, slutartid, iso osv själv. När man fotar automatiskt så försöker ju kameran fota allt med egna inställningar, blir ofta bra då, men man kan få de bättre när man fotar manuellt, kan få de exponeringar man vill ha osv. Nu är jag inte proffs på de här, men så skulle jag beskriva att manuellt är, nu har jag säkert glömt bort några ord på andra gräjer man ställer in men jag är somsagt nubörjade för o fota manuellt med :P
Sen kan man ju fota halvt manuellt med, då ställer man bara in vissa grejer själv osv. Tror det finns någon artikel om vad olika saker på kameran betyder osv. Hur man gör när man fotar manuellt osv. Om det inte var på foto.ifokus ja läste de artiklarna.
Okej, tack för svaret 
Jag håller med ovanstående talare som nämnt bakgrund osv. Men kan också tillägga att jag tycker du lyckats bra med färgerna och skärpan något jag dock saknar är lite mer skärpa på ögonen på bilden i #0 men i övrigt, Bra jobbat! 
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
#20 Okej tackar, idag ska vi ut till Stendörren så ska försöka mig på med bilder på vovven med snygg bakgrund med :P Ska även testa mitt nya tele objektiv jag köpte för en billig peng på tradera. De är ju ljust och fint väder ute idag o eftersom tele objektivet inte är för ljusstarkt så passar de bra idag :)
Väldigt bra kvalite på bilderna, men vore snyggare att se hunden i lite mer "naturliga" former, typ att du tar av sele+tejp och tar ut vovven tex i skogen och fotar :) Men du har absolut kommit bra på vägen kvalitetsmässigt!
#22 Tackar :) Var ute i skogen idag, men tyvärr blev det bilder med både sele och tejp på öronen, då tejpen sitter för hårt ännu för att dra bort, bättre att den låssnar själv så slipper man råka dra bort en del av pälsen på öronen. Sele måste han dock ha när vi är ute i skogen då han måste ha långlina, han sticker annars då han är en hejjdare på att söka upp vilda djur och sticker gärna efter spår han hittar :P
Vilka mysiga bilder :) <3 Gillar särskilt #24 :)
#26, ja bild 24 vart jag riktigt nöjd med faktiskt :) Fin bakgrund är de på den med!