Drömmen om en kamera...
Jag har alltid tyckt att det varit roligt att fota, men det senaste året har jag blivit beroende, det går inte att beskriva på något bättre sätt.
Har sista året haft turen att låna mycket på en kompis Canon D20 och sen den gav upp så håller det på att klia ihjäl mig i fingrarna att få fota!
Hur har ni klarat er igenom perioder utan kamera? 
Jag har inte råd att köpa en kamera just nu, så jag drömmer istället och roar mig med att kika runt på olika kameror och objektiv och vad de får för kritik.
Erkänner lätt att jag är ett fotoblåbär. hehe
Men jag vill ha en kamera som håller att utvecklas med.
När jag kikar på infon på olika kameror, tycker jag det är svårt att veta vilka funktioner, som jag som relativ nybörjare, har användning för och kommer att utnyttja.
Vill gärna ha förslag på vad för kamera som kan passa mig och även vilka funktioner som jag ska tänka på att se till att de finns på kameran.
Jag har ingen aning om vad jag kommer att ha råd med för kamera, men nånstans mellan 5000-10000 borde man väl kunna få en rätt bra kamera för?
Jag vill ha en kamera att fota främst djur och natur, men även porträtt.
Och fota makro tycker jag också är kul! :)
Att betala extra för att man kan filma med kameran, vill jag gärna undvika, det intresserar mig inte, men har man ett val numera?
Jag har som sagt fotat galet mycket under året som gått, kolla just att det ligger nästan 13000 bilder på min dator, som jag tog förra året med min kompis D20.
Det är mycket för mig i alla fall. 
Och när jag har fotat har jag försökt att få ut så mycket som möjligt av stunden jag har haft kameran. att jag varit dåligt på att ta mig tid att lära mig alla inställningar. 
Så jag ser verkligen fram emot att ha en egen kamera som jag kan andvända hur mycket jag vill och ha tid att lära mig den och testa och leka med alla funktioner.
Tycker själv att jag i grunden har ett bra öga för foto, men att jag behöver lära mig kameran, så att jag kan ta fördel att jag fotar med en systemkamera och inte med en kompaktkamera.
Tack ni, som orkat läsa igenom mitt långa virriga inlägg, om någon gör det.

Men ha förbarmande över stackars mig, som är utan en kamera, man blir lätt lika knas då, tro mig!
Jag skickar med några bonusbilder på sådant som jag gillar att fota.
Tack igen och många kramar, Maya

Vilka härliga bilder :) Gillar speciellt den på katten, vilka fina kontraster.
Tyvärr kan jag nog inte hjälpa med vilken kamera som kan tänkas passa, då jag inte är så duktig på det tekniska. Vet i alla fall att man ibland kan hitta jättebra kameror begagnade, t.ex. en professionell fotograf som kanske ska byta. Så det kan vara värt att titta på. Hoppas du hittar en bra kamera!
För 10.000 skulle jag köpa det billigaste kamerahuset av märket Nikon eller Canon, 2 zoomobjektiv som tillsammans täcker brännvidderna 18-200mm, väska, minne, billigt stativ
Eventuellt skulle jag köpa begangnat.
Köper du nytt är 10.000 nästan minumum för en utrustning.
Vill du sattsa ännu mer så lägg pengana på fina skarpa objektiv .
#5, Tack för kritiken. :)
Gick länge och väntade på att det skulle bli så där härligt mycket frost, så att jag kunde fota katten.
#6 Så mycket har jag försått att bilderna hänger väldigt mycket på vilken objektiv man har, kamaran jag lånade på hade ett monsterobjektiv, 70-300 eller nånting, kommer dock ej ihåg bländare… 
Men det var lång och tungt opch roligt son fan att fota med.
Så tack för råden, bättre att vänta och spara ihop så det blir en bra kamera med bättre objektiv. :)
Kram, Maya
Har själv "köpt" en begagnad¨nikon D90, ett halv år gammal med garanti kvar, för 3500 + två objektiv för 100:- st + frakt så de blir ju kring 4000:-. Ny kostar kameran med ett objektiv ca 10 000 kr, så om den nu kommer så har jag gjort ett riktigt klipp! (kameran Har dock inte kommit än men den borde komma i veckan), men jag la i alla fall ut en köpes-annons på blocket och fick napp direkt. Nu hörde jag dock att någon tycker att det var säkrare med tradera, men de får man väl känna själv…
Men en begagnad kanske skulle kunna vara något att kika på? Jag menar, det är många som behöver pengar snabbt, och en del som har köpt en värsting-kamera men som tydligen inte har fotointresset, och är man SNABB så kan man ju få en relativt ny kamera för ett bra pris 
Fotoutrustning kostar, specielt ifall man skall ha en bra sådan. För 5000kr kommer du inte långt mer än till en bra kompakt, för 10 000kr får du de lite äldra och sämre modellerna. Sedan beror det också på vad du vill ha får objektiv, just riktigt bra macro objektiv går på några tusenlappar har själv ett macro objektiv. Sedan har vi också teleobjektiven med 500mm zoom som ligger på rundatal 20 000kr ifall man skall ha en riktigt bra sådan. Vanliga zoom objektiv brukar inte kosta mer än 2000kr eller någonstanns där beroende på vilken kamera du tar. Vill du främst fota djur och natur så är zoom objektiv och macro objektiv någonting för dig.
#9 Visst kan man få en system för 5000 :- Nikon d3000 ligger väl där omkring, och d5000 för ca 6000 :- 
#8 Lycka till med din nya kamera, jag hoppas vrkligen att den kommer fram som den ska och att det är en ärlig säljare.
Jag vet inte om jag vågar köpa begagnat, rädd för att bli lurad och så gäller inte garantin på kameran, men gör man ett klipp som du verkar ha gjort, kan det vara svårt att låta bli. :)
#9 Jag önskar verkligen att jag inte behövde tänka på vad det kostar när jag köper kamerautrustningen, det vore underbart att kunna fota med det bästa! :)
Men om jag inte ska behöva vänta i 10 år medans jag sparar ihop så jag har råd med ett objektiv på 20.000 och en bra kamera till, så måste jag titta i de lite lägre priskklasserna.
Tack för att du berättar om vad jag har att vinna på att köpa de dyrare objektiven och kamerorna, men min ekonomi räcker inte till sådana storslagna planer, men någon gång kanske… :)
#10 Det går som tur är att i alla fall köpa en systemkamera med de pengarna jag har, tråkigt att behöva rätta kameran efter plånboken, men det är så verkligenheten ser ut för mig.
Och det blir en kamera som är tusen gånger bättre en den lilla 500kr kompaktkamera som jag har nu! :)
Tack igen alla som tagit er tid att svara, det är så roligt att få höra hur ni tänker runt köp av kamerutrustning. :)
Kram, Maya
Bonusbild på kattungar tagna med min skitkamera
Då skulle jag köpa antingen en begagnad nikon d90, en ny eller begagnad d5000 eller en nikon d3000 :) Helst d90 då eftersom att den kan man växa i och den tar så otroligt bra bilder, så man tjänar på att köpa den :)
Jag har själv inte heller köpt någon digital systemkamera än för att pengarna behövs till annat. Trist när Rajala Foto i Malmö just nu har grym Fotovecka med sjuka reor. En Canon 50D för 7.000 kr t.ex., Canons 70-300 för 3.000. En kombination för 10.000 som jag klarat mig långt på :) Men ny lgh och möbler får gå före.
Men något du kan fundera på under tiden är ju att du säger att du har 13.000 bilder på datorn, tagna förra året. Det blir i genomsnitt 35 foton / dygn. Är alla de 13.000 bilderna något att ha? Jag inbillar mig att om man tar i genomsnitt över 1 bild per timme varje dygn under hela året, så blir inte alla så bra att de behöve sparas. Förr sparade jag allt jag tog. Nu försöker jag sortera ut och bara behålla det som blir bra, och som jag tror att jag kan ha nytta av.
mvh Martin
#12 Ska kolla in de kamrorna, tack för tipset. :)
#13 Ja, inte alla bilder jag tagit värda att behållas… hehe
Om jag tar 100 foton är det bara ett par av dem som jag verkligen är nöjd med, men jag fotar mycket på min familj, djur och vänner och även om bilderna inte är hundra är det kul att ha kvar dem. :)
När jag har fotat går jag igenom bidlerna och alla bilder som det inte är bra skärpa på går bort direkt, men sen är jag dålig på att rensa mer. ;)
Jag borde nog rensa ytterligare bland dem jag har på datorn, för jag har alla mina bilder brända på skivor, så jag har backup, utifall det skulle hända något med datorn.
Tack och kram från mig!