Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettallmänt
Läst 310 ggr
Galleytrotter
0

Rak horisont?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Någon som har några knep eller tips för hur man kan göra det lättare att få till en rak horisont? Utan stativ då alltså.

Jag är verkligen helt intelligensbefriad på den fronten och man skulle ibland kunna tro att en treåring tagit bilden… helt ärligt, jag förstår inte hur jag kan få till det så snett… Och ändå tycker jag det ser rakt ut när jag fotar! Visst att man fixar till det snabbt efteråt på datorn, men det är ju bättre att det blir rätt med en gång…. Och visst att det kan bli konstnärligt värre med sned bakgrund då och då, men kanske inte varannan gång ;)

Antar att det bara handlar om träning, träning, träning… men finns det något ni brukar tänka på för att få till en rak horisont, eller som ni hade nytta av för att lära er? Jag har försökt på lite olika sätt men inte hittat något som känns riktigt idiotsäkert ännu.

Bildem visar ett exempel på hur det inte sällan brukar se ut för min del ;)

uffelarsen
0

Hej!

Du kan alltid skaffa en ny fokuseringsskiva till din kamera, din heter Ef-A och den som du vill ha heter Ef-D, den är precis som din standard förutom att den har vertikala och horisontella linjer vilket borde vara det som du söker.

Du kan tex  köpa den på Cyberphoto för 340:- +frakt

Mvh

Uffe

Galleytrotter
0

Tack för tipset! :)