Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotografera-djur
Läst 842 ggr
Pernillab
0

Fota säl

ge mig alla möjliga tips.

kan jag locka dem med något så jag får komma närmare ? hur skall vädret vara, vilken tid på dygnet är bäst och tid på året ? tänkte ta med lite strömming…

vill få riktigt fina bilder, inte bara när de ligger i vattnet och man ser en panna typ.

Martin
0

Att fotografera säl i vilt tillstånd är nog inte så enkelt. Jag har själv tänkt göra det några gånger men aldrig kommit iväg, dels för att det inte finns så mycket säl runt Skåne och dels för att där det finns är det oftast tillträdesförbud så svårt att nå dit.

Att ta med strömming tror jag inte nyttar mycket till, sälar i vilt tillstånd lär inte komma till en båt bara för att man slänger i strömming (så som de gör på djurparker t.ex.). Dock bara en egen spekulation, jag vet inte.

Jag hade nog försökt att antingen ankra upp med båt i ett område med mycket säl och helt enkelt hoppas att de dyker upp i närheten, och att de då är uppe så pass mycket och länge att det blir mer än "pannbilder". Alternativ två är att försöka komma nära en strand där de brukar sola (utan att störa dem) och fotografera där. Då är nog ett gömsle eller annan form av skydd ett måste kan jag tänka mig (eller i alla fall stort hjälpmedel).

Återkom gärna med hur det gått!

mvh Martin