Äntligen...
Satt ut en annons på blocket igår om "Önskas köpa Nikon D90", och jag fick napp direkt. Den jag fastnade mest för var en halv år gammal D90 med två objektiv för ca 4000:- inkl. frakt :D
Tycker inte att det spelar nån roll att den är begagnad, den är knappt använd och att istället köpa en ny för 10 000 :- känns ju lite ovärt :/
Är så OTROOLIGT glad 
Härligt!!! Vilka objektiv får du med? För objektiv kan ju vara värda en del också, så du sparar nog ännu mer än 6000:-.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Vet ärligt talat inte
Haha, ska kolla upp det, men "en hundring styck" sa hon att jag skulle få dem för, så jag tjänar ju helt klart på det hur som helst!

Puh! snacka om klipp! Grattis!
Haha ja, tycker att de verkar seriöst också :D Tack x)

OJ såg att det var på blocket, jag handlar en del på Tradera och Blocket både som säljare och köpare. Tradera är i mitt tycke lite säkrare. Se till att använda någon form av betaltjänst typ internetgirot ,Payson eller Paypal då är det lite säkrare , man kan också se till att göra upp affären direkt person till person(om inte sträckan är för lång) Blocket är ett ställe där jag är JÄTTEförsiktig. allt för många "blåsningar" på det stället tyvärr!
Be personen att skicka en bild på kvittot , Jag är själv en mycket stor "slarver" på papper så jag har förlagt en hel del kvitto själv men man kan oftast få ett "hum" om personen vid närmare kontakt, mitt råd till dig är … känns det inte säkert så strunta i det. oftast är det lite så att om det verkar för bra för att vara sant är det oftast INTE sant!
Hur som helst var så försiktig du kan.
/Uffe
#5 Jaha okej, jag som tyckte att de kändes säkrare med blocket
Det var jag som la in en annons om önskas köpa Nikon D90 :/
Ska göra som du har sagt, tusen tack för tipsen :) <3
#5 Bra att du tog upp detta, hade precis tänkt att påpeka om detta.
Lycka till med kameraköpet!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Som sagt - vilket klipp!
Har själv köpt en begagnad system via blocket.
Men där bodde säljaren i grannstaden, så vi gjorde upp köpet öga mot öga.
Ska den skickas så håller jag med #5.
Har skickat hälften av pengarna nu, och så blir de resten om/när den kommer…
#9 Hoppas att du inte blir lurad :) Håller tummarna att den kommer fram i bra skick
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag mejlade en som sålde d90 för 4000 kr och h'n sa att jag skulle betala "handpenning" i förskott så h'n lurades antagligen för han hörde inte av sig sen ..

Jag har gjort lite "riskiga" affärer på nätet , och när jag har varit osäker så har jag bett personen ta en bild på objektet från en viss vinkel eller ställe, för att bli lite säkrare på om säljaren verkligen har föremålet. när det har varit dyrare saker har jag bett om ett foto på vederbörandes leg och därefter har jag sökt efter personen på eniro för att kunna se om adressen och telefonnummer stämmer. det betyder givetvis inte att man inte blir "blåst" men faktum är att flera ggr har säljaren backat ur och jag har i varje fall inte blivit blåst. Om man inte har något att dölja ser jag inget skäl att inte vilja komma ut med sin identitet. + att man skall använda sig av en betaltjänst så har man både "hängslor" och livrem" men observera att man kan givetvis bli lurad ändå. Så det är fortfarande sunt förnuft som gäller., Och Anfa jag håller tummarna för dig , men om det börjar att dra ut på tiden för leverans av en massa olika skäl, så tala om för försäljaren att du gör en polis anmälan vilket är ganska viktigt då du hjälper till att stoppa honom för flera "försäljningar"
"Håller tummarna jättehårt"
/Uffe
Ojojoj tack så hemskt mycket för hjälpen :D
Hon finns på hitta.se så de är ju bra. Sen så tycker jag att det känns bra, om hon skulle blåsa mig så borde hon ju inte sms:a nåt mer efter det att vi lagt in pengarna…
Den ska ha skickats idag, så nu är det bara att hoppas :)
Lycka till! Verkar nästan vara för bra för att vara sant 
Nu är det bara att hoppas att den kommer idag! 
Lycka till! :)

Hej!
Hur gick det? (håller fortfarande min tummar för dig)
/uffe
Men har du betalat i förskott? :/
Jag använder mig alltid av internetgirot när jag säljer och köper dyrare saker! Även om kameran är billig så hade jag inte chansat, är något "dyrt" i vanligafall plötsligt lockande billigt så är det ofta något skumt! Jag hoppas att det bara är en okunnig säljare du fått tag på och att du inte blir lurad!
Tycker att hon inte borde hålla kontakten om jag blivit blåst :/
#18 Har betalt hälften…
Nu var den tydligen skickad som ekonomibrev, så den ska komma imorgon 
Förstår att många av er tycker att det var ganska så korkat, de tyckte jag också ett tag. Men jag gick på magkänsla, och som sagt så tycker jag inte att hon borde fortsätta messa mig om jag blivit lurad…
En så dyr sak som en kamera hade jag krävt att få skickad som rekommenderat brev! Då har du inlämningskvitto på att kamerna är skickad + att du kan få ersättning om den går sönder på posten!

Hej igen Anfa, Ett litet råd.. För din egen skull om nu detta går vägen så gör aldrig om det, för att skrämma dig lite (vänligt menat) så är det så här ,givetvis vill hon hålla kontakten med dig även om hon är "skum" för att om hon vill lura dig så är du garanterat inte ensam hon har säkert flera stycken på gång på samma kamera och säkert fler saker. och när anmälningarna börjar trilla in hos polisen så börjar det bli lite jobbigt för henne. (men tyvärr så är straffen oftast inte så hårda för denna typen av brott) det gäller att lura så många så möjligt på så kort tid så möjligt för största möjliga vinst. hon kanske redan har en stack papper hos kronofogden och blir inte så imponerad av lite skulder/böter till.
+ Precis som mille-star sade så finns det ingen absolut ingenting att göra då det är skickat som brev, du skulle absolut ha begärt det rekomenderat, om nu "brevet" kommer bort i hanteringen (eller aldrig har blivit skickat) så är det kört!!!! hon kommer att säga att hon har skickat det och det kanske försvann i postens hantering och tyvärr så är det. Om det hade varit skickat som Rek och i beskrivningen stått att det var en Nikon90 i paketet så hade den varit försäkrad upp till 5000:- annars hade man kunnat skicka den som värdepost då hade försäkringen garanterat ett högre belopp.
Men nu var detta något som skulle kunna inträffa i värsta fall.Jag håller fortfarande mina tummar för dig 
Jo, hade ingen aning om det förrän hon messade det… Att det inte var skickat med rek. alltså.
Nä de kommer inte att göras om, haha, men ja tänker inte ge upp med kameran heller. Om hon inte har den så ska jag ha tillbaka mina pengar, har adress förresten ;)
#23 Posten kan även vara seg, kommer kameran inte denna vecka så bör du kolla upp närmare om den verkligen är skickad eller inte. Jag håller tummarna att den kommer fram helskinnad
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag hoppas för din skull att du får kameran.
Men spontat så luktar det lite "för bra för att vara sant" - tyvärr!
På fotosidan.se så har de några tips på vad man ska tänka på när man köper kamerautrustning via nätet - och regel 1 är - Betala aldrig någonting i förskott!
Att hon finns på hitta spelar ingen roll, hon kan bo någon annan stans. Det kanske inte ens är hon…
Men jag hoppas innerligt att säljaren är reko, och att du får din kamera som utlovat :-)
FotoAlle

Inget nytt?
/Uffe
Mjo de hade blivit fel i adressen så hon har fått tillbaka den, och jag har blivit erbjuden att få tillbaka pengarna vilket känns tryggt. Men idag är den skickad med rek. brev första klass, så den lär väl komma kring Tisdag tror jag :)

Jättebra!
Om hon har skickat den med Rek så kan du be om försändelse nummret med vilken du kan se hur långt din försändelse har kommit via postens hemsida. Håller fortfarande mina tummar för dig och hoppas innerligt att det går bra!
/uffe
Tänker inte gå in på detaljer om hur de har gått till, men vi ska få tillbaka våra pengar, så ingen kamera 
Känner att jag nästan tappar hoppet, vill verkligen ha en D90, pappa har objektiv som jag får använda, så de är bara kamerahuset som ska köpas, men det kommer att ta en evighet innan jag når det målet…
Menmen, nya tag nu! Tänkte fråga er i samma tråd om det följer med laddare, USB-kabel, manual, kamerarem och så när man endast köper kamerahuset? Rekommenderar ni någon bra sida att beställa ifrån?
Mvh Fanny
#29 Tjatigt att det inte gick vägen för dig med detta köpet.
Jag kan tyvärr inte rekomendera något ställe då jag har väldigt dålig koll.
Men köper man från ett företag så brukar man alltid få med laddare, usb-kabel, manual och kamerarem när man bara beställer själva huset. Dubbelkolla i beskrivningen för där brukar det stå vad som följer med.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#30 Jo verkligen, allt skulle gå så otroligt bra i början men sen har det spårat ur 
Okej, va bra :)
Tack för tipset :)
Nån som har testat pixmania??
#33 - Vi köpte en kompakt kamera där ifrån, väldigt bra service och priser.
#34 Okei de känns ju bra, de är billigast på D90:s :D
Hoppsan, hade kikat på pricerunner x) Tack för tipset :)
Nu har jag ju då börjat kika på canon, främst en eos 50d el. 550d… Vad skulle ni föreslå, Nikon d90 el. canon eos 50d/550d??
Om du skulle välja mellan canons 50D eller 550d så rekomenderar jag dig att välja en 50D. Jag kan tyvärr inte rekomendera vilket märke (canon el. nikon) då jag inte är insatt.
Men jag känner det så som att du får ut mer av pengarna om du väljer en 50D framför en 550D
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
550D filmar, det gör inte 50D - men 50D är något mer avancerad äön 550D, större och tyngre och en riktigt riktigt bra kamera.
Okej, kanske får fara in på expert nån dag o prova hålla i dem :)
Tack för alla svar förresten <3
Jag köpte min D90+objektiv hos expert. Internetpriset för min var detsamma som priset i butik och det tyckte jag resten av produkterna såg ut att ha också. De håller väl sig till/under medelpriset på marknaden. Expert är min absoluta favoritbutik när det kommer till service och tips, de är så grymt trevliga där!
Kamerarem, laddare, manual och USB-laddare ingick, samt en kurs i hur man använder sin Nikonkamera. Personalen är dessutom väldigt hjälpsam ifall man har några frågor. Åtminstone i den butik jag var i.
/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.
#41 Okej, ska testa lite kameror där tror jag, de är mycket mer hjälpsamma en t ex. elgiganten :) Undrar om de säljer kamerahuset separat… :-/
#42 När jag köpte kamera+objektiv frågade de om jag ville ha med kitobjektivet, trots att det bara stod D90+objektiv i erbjudandet, så jag antar det. :-)
#43 Okej, får hoppas :D Härligt att höra nån som har handlat på expert, har själv ingen erfarenhet av alla butiker som säljer kameror :)
Jag kopte min kamera , en Nikon D90 med tillhorande objektiv och vaska. Dar jag handlade var det jattebra tycker ja, mycket battre an Media Markt eller liknande.
(Forlat att mina bokstaver inte funkar for tillfallet)
Expert är jättebra, jag köpte min 350D där, de är proffsiga och serviceminded. Jag handlar fortfarande vissa saker där, men dyrare saker som kamerahus och objektiv har de svårt att matcha Rajala på - för Rajala säljer bara kameror och kamerautrustning, inte all möjlig hemteknologi som Expert, och är suveräna i butiken.
De ligger ofta lägst eller lågt i pris på sajter som Prisjakt mm.
Just nu har de superpris på Canon EOS 7D + 17-55/2.8 - 19000 mot ordinarie 30000 kr :-)
Oj, ska kika där :D Men annars blir de expert alltså, ska som sagt åka dit i helgen/till veckan och prova hålla i lite kameror :)

Hej!
Tråkigt att det blev som det blev , Om din pappa har objektiv som passar till Nikon så är det ju en väldigt stor fördel
Hade jag varit dig så hade jag valt ett D90 hus och pratat snällt med pappa ang lån av objektiv och till det huset hade jag införskaffat ett 50mm f1.8 som första objektiv. , därefter så hade jag lagt pengarna på ett 18-200 f 3,5-5,6 som är ett otroligt mycket objektiv för pengarna, det kan man ibland hitta för "vettiga" pengar på Tradera beg. Tyvärr kostar det en del , men jag lovar dig att det är det värt. med dom grejjorna kommer du långt.
/Uffe
Jo de är ju därför jag har satsat på en nikon, började fundera om man får mer för pengarna på en canon, men nikon kanske är bättre i alla fall? x) Oj, va jag har beslutsångest, får sova på saken ;) Sen så måste de ju sitta i fotografen också inte bara kameran… Är någon av kamerorna mer avancerad än den andra i inställningarna när det gäller att lära sig fotografera manuellt och så?
Blir det en Nikon så ska jag absolut följa ditt råd Uffe! Får otroligt mycket hjälp av dig känner jag :) Nu när jag hade blivit så desperat efter kameran så vill jag ha en nu, haha ;) Så blir det Nikon så kommer jag troligtvis att börja med kamerahuset, och sedan satsa på ett bra objektiv, ska kika på de du sa :) Ungefär hur mycket ligger objektivet på?

nikon 50mm f1,8d ca 1500:- nytt (ligger 1 ex på Tradera för tillfället som du kan buda på) säljare: mona_gn .
nikon 18-200 3.5-5,6 vr (nya modellen) ca 7000:-
men jag har sett det för 5000:- beg (gamla modellen) och det går säkert att få lite billigare än så om man inte har bråttom.
Jag har den äldre modellen och den är underbar. Om du vill ha det där "lilla extra" så talar vi om ganska otroliga priser typ nikon 50mm F1,4 ca 3500:- nikon 24-70 f2,8 ca 17000:_ och nikon 70-200 f2,8 ca 20000 (nypriser) dom 2 objektiven som jag rekommenderar(50 f1,8+18-200) är dyra men täcker absolut dom flesta tänkbara behoven och dom är som jag nämde för dig, väl värda sina pengar men obs att 18-200 objektivet är till dx och inte så användbart om du tänker "uppgradera" dig i framtiden till FX. När man köper kamera/objektiv skall man noga tänka på vad det är man skall fotografera ánnars kan man köpa fel saker och det är mycket pengar somstår på spel. man kanske skall köpa en kompakt kamera typ Canons G10/G11
som faktiskt är en "ruggigt" trevlig kompakt. Det beror helt på vad det är man vill få ut av sitt fotograferande. ( nu har jag säkert fått dig ännu mer förvirrad
)
Mvh
Uffe
Ska kika lite närmare på objektiven sen :) Tack så mkt för info :D
Ang Meny-systemen på kamerorna, vilka är de lättast på, canon el. nikon??
#52 Beror väl på vilken canon-kamera och nikon-kamera man jämför. Men jag tror att nikon generellt har lite mera lättförstådd/-manövrerad meny(har själv bara erfarenhet av nikon i och för sig). D90:n har ju i alla fall en liten extraskärm där man kan läsa av viktig information och extrarattar som gör det lättare att ställa in kameran.
D90 är min första systemkamera och jag har inte haft några problem med att manövrera mig runt i menyn och ändra inställningar osv.
Någon som har mer erfarenhet av canonkameror får uttala sig om dem.

Gå in i en butik och be dom visa dig grejjorna så att du får känna på dom och titta lite i menyerna, Har du ingen kompis i närheten som har någon kamera av den typen som du vill ha? . I vilket fall som helst, så om du väljer Canon, Nikon eller något annat märke i samma prisklass, så är det ingen större revolutionerande skillnad på dom, utan det brukar vara vad vänner /familj fotar med som avgör valet.
Ps ang mitt förra inlägg till dig om objektiv så gick ett beg 70-200 vr F2,8
på Tradera för 11500:- och det var billigt. Tänk på att ,det för det mesta är vilken kvalite du har på dina objektiv som avgör resultatet /kvaliten på dina bilder. Om du sätter på ett mindre bra objektiv på ett "superhus" så blir det ett mindre antal bra bilder än tvärtom.
/Uffe
#53 - och jag tycker Nikon är apkrångliga ;-)
Semiproffskamerorna från Canon har 2 rattar och 2 displayer, och många flera inställningar är amatör/instegskamerorna.
Det är modellerna XXD samt 7D, 5D och 1D är superproffskameror…
#55 Jaså, tycker du? :-P Och jag som knappt behövde öppna manualen för att förstå vad som gjorde vad. Det var bara att pröva sig fram lite smått och så gick det snabbt att förstå.
Det är antagligen väldigt individuellt då. :)
Idag var den dag som man alltid kommer att minnas, dagen då jag köpte min första systemkamera!
Haha, jag är såå djup ;) Idag så sa i alla fall pappa att vi skulle köpa en Nikon D90 på avbetalning, jag vill ju kunna ha den i sommar :) Så nu sitter jag här, bredvid min första systemkamera och planerar vad min första exponering ;) Ett viktigt ögonblick för mig, haha 
Objektivet som följde med var ett Nikorr 18-105 mm, kommer nog att klara mig ett bra tag på det tills jag lär mig att fotografera manuellt osv. Än så länge så fattar jag inte mycket av allt som killen på expert visade mig, men det gäller väl att exprimentera med alla rattar och funktioner :)
Vill också tacka för all hjälp här från djurfoto.ifokus, ni har varit helt suveräna, har verkligen fått insperation från er! Tusen tack 
Nu ska jag gå och bekanta mig med min nya kompis!
#57 - Grattis till kameran!
#58 Hihi tackar 

Supergrattis! Jag lovar du kommer inte att ångra dig, D90 är en kamera som ger mycket för pengarna . 
/Uffe
Tackar, har verkligen blivit inspererad av dig Uffe :D Jo den är riktigt grym, och objektivet var riktigt bra också :D Än så länge så fattar jag som sagt ingenting med alla rattar och sånt, men de kommer väl med tiden ;D
#57 Jag känner igen mig jättemycket i din situation ;-) Jag har en Nikon D90 + 18-105mm VR objektiv som jag köpte på expert. Det är min första systemkamera.
Och jag kan inte vara nöjdare över köpet!
Lycka till med den nya kameran nu!
#62 Haha lite småläskigt ;) Hur går det för dig då, fattar du det här med att fota manuellt??