Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: allmänt
Läst 572 ggr
Mari
0

Att få tillbaka inspirationen

Hur gör man för att få tillbaka inspirationen att fotografera igen?

Jag har hela detta år och lite sedan förra året inte känt samma glöd som jag gjorde förr när jag fotade. Allt jag fotar nu känns bara framtvingat och så vill jag verkligen inte känna längre.

Jag har dragit ner helt på fotouppdrag åt andra, åker på någon tävling bara om jag känner för det så jag bokar inte upp mig på något i förväg. Tar på mig något fotouppdrag då och då åt kompisar och just då känns allt frid och fröjd och det är kul att fota igen MEN sen när jag är hemma och ska gå igenom alla bilderna så känns det inte bra igen.

Någon som vet något bra knep för att få den glada känslan tillbaka?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

ErikaAndersson
0

Ta och kolla igenom dom bilderna som du tycker är ritkigt fina, då blir jag iaf mer peppad att försöka få fler lika fina! Glad

Mari
0

#1 Det var ett bra tips! Det ska jag göra någon regning dag då man inte har så mycket annat för sig

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För mig brukar det fungera att titta runt på olika fotoforum (eller detta), eller titta i någon fotobok för att få inspiration.

Sen beror det också lite på varför man tröttnat/tappat inspirationen? Fotograferar man samma sak flera gånger i veckan? Enformighet? Man slutar tänka "utanför boxen" och alla bilder blir likadana? Våga bryta mönster. Brukar man fotografera t.ex. hästhoppning med teleobjektiv kanske man skall testa det med vidvinkelobjektiv. Antingen för att få med mer av banan eller försöka hitta platser nära ett hinder för att få en mäktigare känsla med en stor häst som forcerar ett hinder och dessutom kanske lite publik bakom?

Ett annat alternativ för att bryta ett mönster kan vara att hitta en tematråd och fotografera något enligt det temat, eller hitta en bild man gillar och försöka återskapa den. Inte bara mönsterbrytande utan även utvecklande (är min åsikt).

Titta t.ex. på nedanstående två bilder, såvitt jag kan minnas min första och enda hästtävlingsfotografering (om jag minns rätt så var det någon Europeiskt tävling, iaf Fälttävlan på Ribban i Malmö 2008).

Utöver att denna bilden är överlag usel - vem får intressantast vinkel på ekipaget; Jag eller fotografen till vänster i bild?

mvh Martin

Martin
0

Så här brukar väl de flesta (tror jag) hoppbilder se ut (nästan så att det är lite mer miljö på denna än vad det brukar vara)?

mvh Martin

Martin
0

(det blev visst 3 bilder)

Här gör jag inte heller gällande att det är en perfekt bild, hästekipaget försvinner lite. Fast jag tycker att bilden är av helt annan karaktär än föregående och kan även tycka att den här typem av bilder också har något att visa. Kanske även för den tävlande som man kanske säljer bilder till; Att det var mycket publik eller för att förmedla en stämning runt tävlingen/ritten.

mvh Martin

Mari
0

#3 Det kan nog vara enformighet som gjort att jag tröttnat men även lite press på att det SKA bli bra bilder då jag tagit på mig fotouppdrag och fått många förfrågningar om tävlingsbilder på just hästar.
Senaste tiden har jag ju knappt rört min kamera, känns ibland som att jag har ett stort behov av att köpa något nytt, kanske ett objektiv? För att kunna få gnistan tillbaka men det känns ju fel när jag fortfarande känner att jag har bra utrustning som jag själv bara behöver lära mig mer från innan jag byter upp mig.

Bra tips du ger!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
0

Jo, jag är ju själv i en djup svacka. Dels för att jag inte har tid och dels för att jag prioriterat annat än att köpa systemkamera. Men det börjar lossna, på båda fronterna så vi får se vad som händer framöver.

mvh Martin

Pandy
0

Prova fota något nytt istället för hästar och kanske bara inpuls åk på en tävling så slipper du känna kraven i förväg, jag hade en paus från hästar i ca 2-3 månader nu över vintern och nu när våren kom fick jag tillbaks gnistan. Du är ju så duktig som du är så prova börja med porträtt och andra slags djur eller bara lär ut de du kan?

Mari
0

#8 Bra tips där, det är ju inte bara hästar jag fotar, eller jo bara hästar på tävlingar som jag åker ut på här hemma har jag flera olika djur jag brukar fota annars. Jag ska testa det där med porträtt, jag har en kompis som jag brukar fota och hon har alltid roliga idéer, jag har ju en studio att leka i också som jag knappt använt

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Pandy
0

#9 Prova att bara fota porträtt och ägna dig bara åt studiofotografering så är jag nog säkert du kommer efter ett tag längta tillbaks till hästarna;)

Mari
0

#10 Det är nog sant men egentligen är jag ju "less" på all fotografering, suckar nästan varje gång jag går förbi hyllan där kameran står Tungan ute

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Pandy
0

#11 Då får du typ…gömma kameran, bara följa med på tävlingar, kolla på andras bilder och bara leva livet, nej men de kommer nog tillbaks, du behöver bara sysselsätta dig med något som inte har med foto att göra några månader tror ja.

De låter hemskt men vi behöver också pausar från fotande;)
Mer än bara några veckor:P

Mari
0

Haha ja det känns verkligen hemskt att inte kunna ta med sig kameran ut nu när sommaren verkligen sprudlar här ute med blommor och kusar och annat fotovänligt. Har eventuellt semester i slutet av augusti, iallafall då ska jag tvinga mig ut och fota en massa!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se