Smådjur i rörelse inomhus
Hejsan! För några dagar sedan fick jag hem en liten dvärghamster och givetvis vill jag föreviga sötnosen på bild. Hon sitter dock nästan aldrig stilla och jag vågar inte ha henne utomhus än så länge då hon inte gärna sitter still i handen heller.
Hur skall jag få "frysta" bilder av henne inomhus utan att skrämma henne från vettet?
Jag har en Extern blixt och två rätt ljusstarka obejktiv. Vad gäller för blixt när smådjur är objektivet? Kan jag rikta den upp i taket utan att hon blir jätterädd? Frågar generellt nu förstås, har sett många fina smådjursbilder, hur gör ni? =)
För att få "frysta" bilder krävs korta slutartider, och vad det innebär i det enskilda fallet är alltid svårt att säga. Men du kanske måste ner mot 1/1000s i slutartid, eller ännu snabbare beroende på hur snabb hamstern är. Och för att det då samtidigt skall bli bra ljus så måste du antingen vara på ett ljust ställe - kanske innanför ett fönster som ljuskälla - eller som du säger med blixt. Har du ljusstarka objektiv så kanske det räcker utan blixt - men om du kan så skulle jag nog använda blixt. Blixtfotografering är svårt - men kan du slå blixten i taket så är det bra av flera skäl. Ljuset sprider sig bättre och du slipper också skarpa skuggor som du kanske får om du slår blixten mot hamstern (samt så minskar du risken för att fräta ut ljusa partier på hamstern).
Ett annat tips kanske kan vara att försöka fotografera hamstern när den äter eller lägga fram något den är nyfiken på så kanske den inte rör sig så mycket när den undersöker sakerna?
Lycka till och visa gärna resultaten här sedan!
mvh Martin
Tack för svar. =)
Hon var ute en liten sväng nu på förmiddagen och jag testade att fotografera med mitt fasta 50 mm med bländare 1,8 och slutare 1/100. Samtidigt hade jag en skrivbordslampa över buren men hon verkade inte störas av ljuset och den är inte precis som en strålkastare… Buren står på golvet rätt långt ifrån fönstret. Dessutom är alla sidor i trä så ljuset kommer bara in uppifrån, inte optimalt men så här blev det.
Haha, oops, ser att jag skrev "objektivet", jag menar förstås när smådjur är _motivet_. =D
Jag tycker bilden blev fin. Men jag hade nog velat ha det taget lite närmare. Har du 55-200 objektivet?
#4 Jupp, jag har Nikons "kitzoom" men minsta bländaren är ju inte så stor så är rädd att det skall bli för mörka bilder. Bilden ovan är tagen utan blixt. Fotade henne lite till idag, på närmare avstånd och med blixt. Skall lägga upp bilder lite senare när jag fixat dem.
Hon verkar i alla fall inte bry sig ett dugg om blixten eller kameran, förutom att hon ibland sprang fram och smakade lite på kameran när jag låg och kröp på golvet. =)
gillade den när hon tittade ut från kartongen otroligt mycket!:)
#8 Tack! Det är en av mina favoriter. =)