Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-medel
Läst 597 ggr
[sstorm]
0

(M) Kritik - midsommar tema

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Fotade med lite midsommar tema för en liten fototävling här på iFokus (dvärgkaniner) Tänkte att de kunde vara kul att få lite kritik på bilden :)

Metinia
0

Så söööt!!!!! Jag helt smälter för de söta kaninerna! Och så gulligt med midsommarstången och kransarna!

Motivet gör hela bilden, kaninerna är otroligt söta och bildidén bara så gullig! Dock skulle jag velat ha lite mer luft i kanterna i bilden, framför allt vill jag se kaninernas fötter som tyvärr är kapade. Skärpan är helt okej, dock hade jag helst sett längre skärpedjup i bilden så att skärpan hade hamnat på alla kaninerna + stången och inte bara kaninen längst fram.

Färgerna och ljuset är bra, dock känns bilden aningen kontrastlös. Och en sista grej; husväggen i bakgrunden. Den stör lite, framför allt känslan i bilden. Testa nästa gång en annan vinkel och se om du kan undvika den.

[sstorm]
0

#1 kapningen är gjord medveten, så de kan jag lätt ändra på :) husväggen såg jag först i efterhand tyvärr :( jag stör mig på den med… de e typiskt ;)

Om jag vill lägga skärpan mer på alla kaninerna och stången, hur gör jag då? vad ska jag ändra på så att säga ;)

Tixy
0

Sjukt söt, verkligen! Men mer luft, och klona bort husväggen?
Även jag hade velat ha en djupare skärpa, så den tog med fler kaniner plus stången. Öka alltså skärpedjupet. Glad

[sstorm]
0

Försökte mig på en ny fotografering med annan bakrund, de gick allt annat en bra. De var kaniner över hela gården… Men jag ska klona bakrunden :P

Skärpan la jag lite medvetet… Jag ville på något sett sätta fokuset på 1  kanin för att man skulle se den mest, de andra är mer "statister" och stången bara för att symbolisera högtiden.

Metinia
0

#2: Du ska ändra bländar isf. Liten bländare (högt bländartal) = långt skärpedjup och stor bländare (lågt bländartal) = kort skärpedjup.

Tixy
0

#5 Bländare = skärpedjup, yes. Jag vet vad du menar, och antar att du vet vad jag menar. Dock satt jag i min egna lilla värld, och brukar aldrig behöva förklara för folk i vilket fall som, så lägger inte allt på minnet. Tyst