Veckans Fråga: Vad tycker du är..
Vad tycker du är svårast inom fotografering?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Få till ljuset rätt. (I alla fall jag) råkar ofta ut för att jag ska trycka av nån bild lite fort och sen inser att ljuset inte var rätt alls..
Tycker nämligen bättre om att fota med manuella inställningar eftersom jag tycker att bilderna blir bättre när man väl får till det där med ljus, slutartid, skärpa och grejer.
Men håller på och djupdyker och övar och övar, så snart fixar sig nog även ljusproblemet :D.
/ Lisa
Medarbetare på Träning iFokus
När det gäller djur så är det nog fokuseringen faktiskt tycker jag. Det tekniska anser jag att jag fixar bra, slutartid, iso och bländare kan jag och brukar vara bra inställda. Men tyvärr så blir inte alla bilder skarpa ändå p.g.a. av lite halvbra fokusering. Jag tror att det mest beror på mig, men ibland kan det nog vara mitt telezoom som inte riktigt är med mig också
.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Att hinna med kompositionen på flygande fågel eller vilda djur i full fart, och samtidigt få till skärpan.
#3 Visst kan det vara svårt med fokuset ibland, och vilka fokuspunkter som är aktiva. Fast jag gillade den bilden, lite ovanlig och ändå en snygg inramning åt familjen. Hade varit kul att kunna se en där bladen bildade oskarp ram runt en skarp familj.
mvh Martin
Fokuseringen är svår, jag använder oftas Autofokus när jag fotar. Så det blir svårt att hänga med ibland.
Fokusering är ju det svåraste, som tur är så kan man ju testa sig fram idag med digitalkameran, värre var det förr, då man gick och längtade efter att få hämta sina kort och att det visade sig att alla var urusla i fokuseringen.