Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-medel
Läst 420 ggr
OlleA
0

(M) Kritik - Mona Lisa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni om denna Mona Lisa med sitt hemlighetsfulla leende?

Ida94
0

Fin bild, men det är synd att gräs strået är i vägen men fin bild som jag skrev. Glad

Är det inte svårt att fotta rådjur? :)

OlleA
0

Tack Ida! Glad

Att fotografera rådjur är alltid en utmaning. Första problemet är förstås att komma tillräckligt nära dem. Då är det bra att veta var de brukar hålla till, och lära sig var det finns bra ställen där man kan smyga på dem eller sitta på pass med kameran. Det är mornar och kvällar som gäller, då djuren är mest aktiva. Helst ska det vara lite blåsigt, så att man kan smyga mot vinden och suset i träden gör att djuren inte genast hör varje rörelse man gör. En annan metod som ibland fungerar är att cykla på småvägar och spana, för där är rådjuren ofta inte lika rädda som när man smyger på dem i skogen. De har ju lärt sig att folk håller sig på vägen och sällan lämnar den. Man ska vara ute ofta! Då kommer förr eller senare det där fantastiska tillfället. När man har fått dem inom "skotthåll" kommer det fototekniska in. Ibland får man vänta för att få dem i rätt läge, rätt ljus o s v. Nu i veckan har jag faktiskt köpt en ny kamera med ett supertele (Canon EOS 7D med ett Tokina 80-400) vilket är perfekt för rådjursfotografering. Förutom att ha inställningar för tyst bildtagning, har den också ett ganska avancerat fokuseringssystem. Hade jag använt automatisk fokusering över hela bilden här, hade det knappast gått att se något rådjur utan bara grönt gräs. Nu hade jag fokuseringen centrerad till en liten punkt i mitten, som jag lyckades få på rådjurets huvud.

Olle

Ida94
0

Nu blev jag ju sugen på att gå ut och fota ett rådjur hihi men det är för mörkt, okej då vet jag på en ungefär hur man ska göra om man hittar ett rådjur. :)