Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettkritik-medel
Läst 448 ggr
OlleA
0

(M) Kritik - Rådjurssprång

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad tycker ni om den här bockens eleganta språng?

OlleA
0

En till…

OlleA
0

…och en till.

Martin
0

Jag tycker att du har lyckats bäst med den sista av de tre bilderna. I mitten tycker jag att den är för mycket "mitt i" språnget samt att den är lite oskarp, liksom den sista men där språnget är bra. Dock tycker jag att oskärpan funkar, även om jag helst hade sett råbocken helt skarp. Förstabilden känns lite för stark i färgerna (kanske för mycket bildbehandling) eller så har den mätt lite fel (vet själv att jag har ett helsicke att få rätt på helgröna bakgrunder).

Men en grann bock är det!

mvh Martin

OlleA
0

Tack Martin!

Det är inte lätt att få perfekt skärpa när det går fort. Bilderna blev förvånansvärt olika i färgen, trots att de är tagna med bara någon sekunds mellanrum. På den första har jag bara lagt på autokontrast och lite skärpa, på den andra och tredje däremot lite mättnad också. Man skulle kunna tro att det var tvärtom.

Olle

Martin
0

Som sagt, jag har själv svårt att få det som det såg ut i verkligeten när jag fotograferar mot högt gräs/gräsmattor, och det samtidigt går snabbt och man skall hinna med. Dessutom så blir det lätt stora skillnader beroende på ljusinsläpp (om man höjer/sänker kameran lite) efterhand som rådjuret flyttar sig och miljön ändras. Verkligen en utmaning!

mvh Martin