Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 777 ggr
Tina
2010-06-26 23:18
0

Objektivtips

Äger en Nikon D3000 med + 18-55mm och önskar nu köpa ett nytt objektiv.

Jag fotar djur och natur (med störst fokus på djur). Alla möjliga storlekar på djuren förekommer, allt ifrån dvärghamstar till hästar.

Jag vill gärna att objektivet ska kunna fånga rörelser på bild utan att de blir suddiga. Funderar även på ett teleobjektiv (tror att jag har förstått vad ett sånt innebär Tungan ute). Men då jag oftast kommer nära det jag fotar vet jag inte om det är ett sånt jag bör satsa på?

Jag är en otrolig nybörjare och har inte riktigt lärt mig "kameraspråket" och kan inte alla förkortningar och betydelser, så förklara gärna för mig om ni använder er av sånna i tipsen. ;-)

Min budget ligger på max 3000 kr.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Martin
2010-06-28 04:42
0

Hej!

Det som avgör om man kan fånga "snabba rörelser utan sudd" är delvis objektivet, dvs hur ljuskänsligt det är. Men även hur kort slutartid man har när man tar fotot - de flesta objektiv har alltså möjligheten att fånga rörelse utan sudd - sålänge det är tillräckligt ljust för dem och slutartiden är kort.

Om du är nära motiven är det inte ett teleobjektiv du behöver. Teleobjektiv är för att komma närmre motiv. Är du väldigt nära (kort avstånd till objektet) är kanske ett macroobjektiv det du letar efter, eller i alla fall objektiv med kort närgräns. För alla objektiv kan inte ta skarpa bilder (fokusera) om man är för nära objektet man skall fotografera.

mvh Martin

Martin
2010-06-28 04:45
0

Samma fråga är för övrigt ställd i den här tråden, där det finns lite tips. Titta där också.

mvh Martin

Tina
2010-06-28 23:03
0

#1 Tack för ett lättförståeligt svar!
Oftast kommer jag nära mina motiv, men ibland får jag för mig att jag vill fota fåglar och andra, ibland, svåråtkomliga djur.