Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 777 ggr
Tina
2010-06-26 23:18
0

Objektivtips

Äger en Nikon D3000 med + 18-55mm och önskar nu köpa ett nytt objektiv.

Jag fotar djur och natur (med störst fokus på djur). Alla möjliga storlekar på djuren förekommer, allt ifrån dvärghamstar till hästar.

Jag vill gärna att objektivet ska kunna fånga rörelser på bild utan att de blir suddiga. Funderar även på ett teleobjektiv (tror att jag har förstått vad ett sånt innebär Tungan ute). Men då jag oftast kommer nära det jag fotar vet jag inte om det är ett sånt jag bör satsa på?

Jag är en otrolig nybörjare och har inte riktigt lärt mig "kameraspråket" och kan inte alla förkortningar och betydelser, så förklara gärna för mig om ni använder er av sånna i tipsen. ;-)

Min budget ligger på max 3000 kr.

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

Martin
2010-06-28 04:42
0

Hej!

Det som avgör om man kan fånga "snabba rörelser utan sudd" är delvis objektivet, dvs hur ljuskänsligt det är. Men även hur kort slutartid man har när man tar fotot - de flesta objektiv har alltså möjligheten att fånga rörelse utan sudd - sålänge det är tillräckligt ljust för dem och slutartiden är kort.

Om du är nära motiven är det inte ett teleobjektiv du behöver. Teleobjektiv är för att komma närmre motiv. Är du väldigt nära (kort avstånd till objektet) är kanske ett macroobjektiv det du letar efter, eller i alla fall objektiv med kort närgräns. För alla objektiv kan inte ta skarpa bilder (fokusera) om man är för nära objektet man skall fotografera.

mvh Martin

Martin
2010-06-28 04:45
0

Samma fråga är för övrigt ställd i den här tråden, där det finns lite tips. Titta där också.

mvh Martin

Tina
2010-06-28 23:03
0

#1 Tack för ett lättförståeligt svar!
Oftast kommer jag nära mina motiv, men ibland får jag för mig att jag vill fota fåglar och andra, ibland, svåråtkomliga djur.  
Macrooobjektiv har jag fått för mig används mest för att få skarpa bilder på växter, insekter och andra små ting. Men det kanske fungerar bra till djur också?

Är inne på http://www.japanphoto.se/ och kollar lite.

Jag har som sagt en Nikon D3000. Är det bara Nikons objektiv, Nikkor, som passar min kamera eller kan jag även kolla på andra märken?

Inne på japanphoto står det "Kanske behöver du ett ljusstarkt objektiv med fast brännvidd för knivskarpa porträttbilder?" 
Det tycker jag lät himla bra, lätt imponerad som jag är! Men vad betyder det egentligen och hur hittar jag såna objektiv?

Livet med två australian shepherds
https://brukshundarnas.wordpress.com

[Ebfotograf]
2010-06-28 23:14
0

#3 - Du kan ha olika märken, dock inteCanons då. Objektivet måste ha Nikon fattning, brukar stå Nikon med Motor. Eftersom Nikon D3000 inte har Autofokus inbyggd i huset, så måste du köpa ett objektiv med Autofokus brukar stå t.ex - Tamron AF

Martin
2010-06-30 18:28
0

Som nr3 skrev så fungerar flera olika märken, det viktiga är att du väljer ett objektiv som passar Nikon. Ljuskänsligheten avgörs av det så kallade "f-talet", det står ofta t.ex. Objektivnamn 18-135mm f3.5-5.6. Objektivnamn kan vara t.ex. olika Canon, Sigma osv, och ofta AF, EF-S eller liknande (kan liknas vid olika modeller, om man skall jämföra med bilar så Volvo V70 (kombi), Volvo S60 (inte kombi) osv).

Det innebär att när objektivet är vid 18 mm, dvs "mest utzoomat", man får med så mycket som möjligt - så är ljuskänsligheten 3.5 medan den vid 135 mm (mest inzoomat, när man kommit så nära man kan med objektivet) så är ljuskänsligheten f5.6. Ju lägre tal ju bättre ljuskänslighet, och de ljuskänsliga objektiven så är det ofta f2.8 man pratar om.

Så skall du ha ett objektiv med fast brännvidd och som är ljuskänsligt så skall f-talet vara 1.8-2.8 (t.ex.) och för porträtt kanske du skall sikta på 50 mm eller däromkring. Jag är inte någon porträtt-expert men det är ungefär där som många rekommenderar.

Är tyvärr dålig på Nikonkameror/objektiv så vågar inte rekommendera något enskilt objektiv för det blir kanske fel.

mvh Martin

josefijn
2010-07-09 16:16
0

Ett bra allroundobjektiv är enligt mig nikkor 55-200mm f4,0-5,6, eftersom din budget är 3000kr. det kostar strax över 2000 har jag för mig. Om du ska fota djur och liknande är detta ett perfket objektiv. :) Visst så är bländaren lite lite, och det är klart det skulle vara bättre med typ 2,8, men med din budget får du inte ett objektiv med bländare över 3,5 misstänker jag..