Ner piskade?
För inte allt för länge sedan var det dem med system som ansågs seriösa i sitt arbete med fotografi.
Det var dessa man anställde för fotograferng och liknande.
De som hade kompakt ansågs med oseriösa och de fotade även bara för eget bruk, för minnen åt dem själva.
Idag köper näst intill varje fjortis en system för att ta egobilder. Flera går ifrån mobilkamera till systemkamera.
Dem är inte ns i närheten av att hitta de rätta vinklarna, de struntar i allt och tar bilder som inget förmedlar, varken känsla eller tanke.
Vi som verkligen jobbar och försöker förmedla någonting piskas ner allt mer och mer av de som köper bara för att.
Vi som faktiskt försöker få till de rätta vinklarna, få känsla och tanke i fotografiet vi nyss fångat.
Vi anses inte längre lka seriösa i vårt arbete med fotografin.
Ska vi nu bli tvingade att gå och köpa kameror för ver 20.000kr för att visa oss seriösa band dessa som köper system bara för att.
Systemkamrorna säljs idag alldeles för billigt, anser jag.
Nu får du råd för en system redan efter födelsedags presenten istället för att gå och jobba och samla ihop.
Allt för många struntar i att lära sig grundena i fotografering med kompakt - vilken bätte kamr finns inte än en kompakt att lära sig i?
Det finns otroligt avaceradekompakt kameror som man lär sig av i flera år.
Men nej, varför lära sig när man kan gå och köpa en system som fångar allt med en hyffsad bättre skärpa än en kompakt som man bara behöver lära sig lite på för att få till samma skärpa och djup.
Vad tycker ni?
Har fotovärlden försämrats, de som verkligen jobbar anses inte lika seriösa, kamerorna säljes allt för billigt?
Säg allt vad just Du tyck och tänker.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag förstår hur du tänker men jag vet inte riktigt om jag kan hålla med.
Visst ser man någon med en systemkamera så tänker man nästan per automatik att "den där måste få fina bilder". Så brukar jag tänka när jag står på hästtävlingar och fotograferar, gissa om jag blir besviken sedan när jag hittar fotografens bilder på bilddagboken - de är inte alls så bra som man trodde.
Många går efter vad de ser, alltså de ser någon med en stor kamera och tror då att denne tar bra bilder. De måste ju bli besviken sedan när de märker att de hade fel.
Jag tycker inte att systemarna säljs för billigt, jag tycker det är riktigt bra att någon som kanske inte har så mycket pengar kan köpa sig en kamera även om det bara blir minnesbilder eller så kallade "egobilder". Har man redan från början en bra kamera så 'är jag rätt säker på att man blir mer och mer intresserad när man märker alla sina möjligheter.
Jag hade knappt någon kompaktkamra innan jag köpte min system. Jag hade en vanlig analog i flera år och sedan en digital som var otroligt seg och väldigt tråkig, av 10 bilder kanske 1 hägst 2 blev ordentligt bra även om man la ner all kraft man kunde. När jag sedan fick tillräckligt med pengar att köpa en system (den första jag köpte kostade ca10 000 år 2006) och då ökade även fotointresset.
Det jag mest tycker är dåligt är att dagens ungdom får så otroligt mycket pengar och dyra presenter av sin familj, jag förstår inte varför man måste lägga ner så mycket pengar iställer för att köpa något meningsfullt och bra som inte alls kostar skjortan. Dagens ungdommar tycker jag börjar bli för bortskämda!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag måste säga att jag inte förstår ditt resonenmang…
Då kan man lika gärna begära att alla som bakar hemma ska sluta därför att det finns de som gör så mycket finare bakverk som yrkesfolk. Eller att folk inte ska sy egna kläder eftersom det finns utbildade sömmerskor, eller inte odla i egen trädgård eftersom det finns skickliga trädgårdsmästare och "landskapare" som kan fixa det mycket bättre.
Jag har en systemkamera, jag tar inga speciellt bra bilder och jag har mycket kvar att lära - och det försöker jag göra. Ibland itensivare och ibland ligger kameran på hyllan och skräpar. Jag har inte kameran för att konkurrera med någon proffsfotograf, eftersom jag är tillräckligt självkritisk för att inse att jag tyvärr varken har kunskap eller konstnärlighet för att försörja mej på mina bilder.
Och jag kan inte se varför jag inte skulle få ta mina bilder med en systemkamera lika väl som med en kompakt om jag så vill.
#2 Bra jämförelser där
Jag måste nog börja hålla med dig i ditt resonemang, riktigt bra
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jag hänger inte heller riktigt med, Jag började fotografera efter min skada, Jag har en hel del i kamera/objektiv väg . Jag tar bilder för mig själv och jag vill ha så bra "verktyg" som möjligt. jag ser mitt fotograferande som medicinering. Jag säljer inga bilder och försöker ej heller att göra så. Jag har lärt mig oerhört mycket inom fotografering genom att mina "verktyg" hjälper mig att nå mina mål. Jag fotograferar helt manuellt för att få till bilderna som jag vill ha dom. Priset på en kamera är är väl helt ok om det kan hjälpa en massa folk att komma ut och ha kul , sedan är kameran inte den jättestora utgiften , det är objektiven som kostar. det är där som icke proffessionella har det tufft. eftersom "glasen" ofta kostar många ggr mer än "huset". Jag har hjälpt flera stycken som har börjat att fotografera , med inköp och den kunskapen som jag har skaffat. och dom har sk..kul och det tycker jag är mycket trevligt. sedan om man vill sälja bilder då är det ju inte konstigare än att om en bild är bra för en kund så vill han kanske köpa den, sedan om den är tagen med en kompakt eller systemkamera kan väl kvitta då det är bilden han vill ha. Sedan har jag lite förståelse för din tanke, att hitta rätt vinklar och ljus är något som alla måste lära sig för att få bilderna med det lilla extra. men det är något som man utvecklar med tiden, det viktigaste är att lära sig sin kamera och vad den kan prestera och förstå vad som krävs för en bra exponering .
#1 Håller med dig att ungdomarna idag är alldeles för bortskämda.
Själv tillhör jag inte dem bortskämda utan jag får jobba för det jag vill och det är jag glad över för man inser sen när man träffar på dem mer bortskämda hur mycket mer man klarar av och kan än dem.
Många vet inte ens hur man startar en tvättmaskin idag =O.
Det lärde jag mig vid 7års ålder (16 idag).
Samt så sitter jag även med 3 hästar som jag och min pappa har tillsammans, en av dem är min som jag jobbar häcken av mig för att få ha kvar, jag tycker inte min pappa ska behöva betala allt för något Jag vill ha. Vill jag ha något så ska ja allt kunna betala för det själv också! Annars ska ja inte ha det, svårare än så är det inte.
#2 **Svarar så som jag svarade på foto - ALLA borde läsa följande.
**Denna tråd skapades av att jag gått runt ett tag och funderat på vad en del av mina vänner brukar prata om. Och detta är en sammanfattning av vad de sa som jag la upp här för att få höra andras åsikter på.
Alltså inget bara jag kommit på. Jag tycker bara att dem säljs lite för billigt. Men det är jag det.
#3 Vet hur du tänker. Började själv med fotografering som medecinering för min Epilepsi som jag hade i 7-9år, efter det har det dock fortsatt.
#5 Om du lade upp tråden för att höra vad andra säger måste det väl vara tillåtet att uttrycka sin åsikt även om den inte går i samma banor som det du och dina vännter tänkt?
Om du bara vill ha medhåll av likatänkande så ska du åtminstone inte skriva den sista meningen i inledningsinlägget 
#6 Alla påsikter är välkomna! Dock blev det lite fel och kändes lite påhoppande bla inne på Foto när de frågar vad mitt problem är när det inte ens är mina åsikter förutom priset =/.
Men har iaf förtydligat nu är det inte är mina åsikter så hoppas nu att en del slutar med: ditt problem och skriver ut hela namnet osv, för det kan vara väldigt påhoppande om man har fel dag medans andra dagar rör det inte ens ryggen.
Få skylla mig själv visserligen när ja va så klumpig och inte skrev till att detta var mina vänners åsikter och inte mina
.
Kan hålla med att jag skrev start-tråden aningen klumpigt =/. Skulle det vart en annan som skrivit denna och jag läst hade jag också tänkt att det är hela dennes åsikt och ingen annans.
Men men, skadan är gjord xD
Men jag hoppas de slutar med ditt problem osv nu när jg förtydligat mer =)
Håller helt och hållet med dej. Vill supergärna ha en systemkamera för jag älskar verkligen att fotografera men har inte råd, så jag får nöja mig med min kompaktkamera
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

#8 Ytnyttja din kompakt kamera maximalt genom att se till att du vet exakt hur den funkar och när den presterar bäst, Faktum är att många släpper kompaktkameran utan att ens ha lärt sig hur den funkar ordentligt med en massa dåliga bilder som följd. Lär dig att hantera dom "verktygen" du har och jag lovar dig att när du får råd att köpa din systemare så har du vunnit mycket på att du har lärt dig din kompaktkamera ordentligt . Finns inte mycket anledning att sukta efter "ferrari" om du inte kan köra bil
. Så se till att lära dig så mycket du bara kan nu. Jag vet en hel del som har köpt systemkamera och tillbringar den mesta tiden med att studera bruksanvisningen och som inte förstår förhållandet mellan iso, bländare,slutare. så kör på med din kompakt och jobba för dina bilder och du skall se att du får igen det sen.
#9 Tack för dem orden! :) Får mig att försöka ännu mer och bli ännu bättre :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Håller med dig, jag har fotat mycket som produktfotograf, hundutställnings fotograf för en tidning osv och ska försöka kränga mina bilder på canvas tavlor med natur macro och jag fotar ganska mycket hobby mässigt med eftersom mitt riktiga jobb tar så mycket även av det som ska vara min fritid (fotografi tar lång tid innan du kan leva på om jag en har lusten längre) så har jag förlagt lite av min entusiuasm tyvärr.. privat tar jag skitbilder som den tex på min sida om mig, det är mer så jag ska minnas hur vackert en del saker var utan krussiduller och så fort jag tar en bild som blev väldigt bra så kommer alltid någon och säger… "ja men det är ju inte så konstigt med DEN kameran"
Det verkar som att bara för att system kameror är billiga nu (instegs kameror iallafall) och för att fler och fler frilansare finns nu eftersom att flera intresserar sig så per automatik så hamnar man i samma grupp som dom som tar självportätt.. Det känns lite tungt när bilden man tagit som var bra helt plötsligt blir dålig i tillochmed ens egna ögon för fördommen att kameran gör jobbet..
Så nu ska jag sitta med photoshop och redigera bort koppel på mina bilder som ska användas på en afghan champion sida.. skit är dom för kameran gjorde jobbet… eller?
Innan jag läste alla kommentarerna på tråden var jag direkt beredd att hålla med dig till fullo, men jag har ändrat mig nu efter att ha läst.
Jag anser att problemet inte ligger i själva utrustningen i sig, att den är billig och så vidare. Jag tror snarare att problemet ligger i att systemkameror fortfarande har hög status, trots att de är så vanliga. Det är som om statusen inte har sjunkit i takt med priset direkt.
Om man kollar på andra yrken så blir utföraren sällan bedömd utefter vilken utrustning h*n använder. En skräddare bedöms inte efter vilken symaskin h*n använder. Symaskinen i sig är bara ett verktyg, den gör inte jobbet. Och även om en bättre symaskin kan göra det lättare att sy så är det trots att skräddarens skicklighet som avgör hur snygga kläderna blir.
På samma sätt anser jag att det är med en fotograf, det är resultatet (bilderna) av fotografens arbete som ska bedömas, inte dennes utrustning. Man kan inte se på en fotografs utrustning och anta att personen tar bilder av en viss kvalitet, precis på samma sätt som en oljetavla inte kan bedömas utefter vilket färgfabrikat konstnären har använt.
Jag anser att det är bra att utrustningen blir billigare, det gynnar många fotografer med inte allt för feta plånböcker - inte minst mig själv. Däremot så anser jag att systemkameran behöver förlora sin höga status för att alla fotografer ska få en mer rättvis bedömning.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Köper man det billigaste huset och 1 eller två av de billigaste objektiven må foto vara billigt, många köper dock väldigt dyra utrustningar
#13 kloka ord!
Jag var på ''Järnets dag'' för någon månad sedan. Ett team visade hur man formade järnet förr i tiden. De satte upp en avspärrning runt det området där de skulle hålla på, och sedan gick dem och plockade ut åskådarna som hade en system hängande på axeln och sade att de fick komma fram och ställa sig närmre och fota om de ville. Jag och pappa stod där med varsin kompakt och de sket i oss totalt. ORÄTTVIST.
Vansinnigt att skilja på folk efter kamerautrustning, men om man ändå ska göra det är det väl de som INTE har stora objektiv som har störst behov av att komma nära?
Olle