Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettallmänt
Läst 2457 ggr
LitenPyssling
0

Skärpa och djup i bilderna?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tappat bort min handbok så vänder mig hit =).

Jo, jag har ett litet problem. Använder en Nikon D80.
När jag fotograferar och vill få till djupet och skärpan så blir ingen skillnad trots hur jag vrider och vänder på allt som går eller hur man ska säga.

Tex. jag fotar min katt, men vill bara ha skärpa på ögonen. Hur gör jag för att få skärpan på bara ögonen och så att den inte väller ut över hela bilden?
Så bakgrunden blir lite suddig och skarp skärpa på bara ögon.

Skickar med ett bild exempel på min katt.

Vet ej om ja la denna rätt, ändra gärna om den lades i fel kategori!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Anfa
0

Är ny på det här, men autofokus kan du ju prova. Jag lärde mig även en del på nevnariens blogg om skärpedjup, där kan du ju kika om det är de du menar :)

LitenPyssling
0

#1 Länka gärna till den bloggen =).
Har provat auto och manuell men de gå inte =/.

Anfa
0

De funkar aldrig när jag länkar på iFokus, men gå in på nevnarien.se och leta lite så hittar du inlägget :)

Pandy
0

Du behöver ett objektiv som har strörsta bländare runt 2.8 eller som de fasta 50mm objektiven som har 1.8 respektive 1.4 och så går du väldigt nära objektet, då ska du bara få skärpa på ögonen eller vilken punkt du vill ha :)

LitenPyssling
0

#4 Okej =). Gud, ja blandar hela tiden ihop bländarvärdens =S.

Kan du förklara bländarvärdena lite (A)?

Mari
0

#5 Jag kan försöka förklara Glad

Stor bländare = litet tal (tex. 2,8)

Liten bländare = stort tal (tex. 32)

Har man en stor bländare inställd så blir bakgrunden i bilden oftast väldigt oskarp.
Har men däremot en liten bländare så blir det mesta i bilden skarpt.

Det jag skulle vilja ha reda på är vad du använder för objektiv, det känns mer relevant än vad för sorts kamera du har. För om du vill ha så som du skriver, bara skärpa på ögonen så kan det vara så att du behöver ett objektiv med en närgräns så pass liten så att du kan gå nära motivet och därmed få fokus på bara ögonen.

Här hittar du Nevnarien's blogginlägg om just skärpedjup

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

LitenPyssling
0

#6 Tack så mycket =D.

Ja du, jag har ett kit objektiv Nikkor 18-55  3.5-4.6) ett Nikon 55-200 4.5 och ett Sigma 70-300 4.5 med macro.
Så dessa vad jag förstår fungerar inte för den typen av fotografering?

Funderar på att införskaffa ett fast 35 eller fast 50 som jag tror har 2.8
Med något av dessa bör jag alltså kunna få till det om jag förstår rätt?

josefijn
0

#7, nej, du slipper tyvärr inte så nära som du vill med dom objektiven. Ja, ju större bländare, desto mer ljus tar det in, och djupet blir större.  om det Dessa objektiv brukar ju dock kosta en liten slant.. Jag skulle personlien rekommendera 50mm, om du vill ha ett med fast brännvidd, då 35mm känns lite för kort, men det är bara jag! :)

Mari
0

#8 Hur menar du med att djupet blir större ju mer ljus de tar in? Är det inte tvärs om, allt bakgrunden blir suddig och bara motivet blir skarpt när man har en stor bländare?

#7 Jag kan inte svara på om du kan få till det då eller ej, fast jag är rätt säker på att även mer i kattens ansikte kommer att vara skarpt även med sånna objektiv om det inte är macro. Det gäller ju att kunna komma nära katten eller vad man nu vill ha skärpan på.

Ditt sigma kanske kan fungera till ändamålet, iallfall med att få ansiktet skarpt. Testa att lägga fokuspunkten på bara ögat så kanske det fungerar!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

josefijn
0

#9, hmm, måste tänka efter hur jag tänkte där nu.. jaa, ju större bländare desto större skillnad mellan motivet och bakgrund , men det är väll för att bländaren tar in mera ljus? Jag menar ett ljusstarkt objektiv på typ 1,4 är ju somsagt ljusstarkt, tar in mera ljus..

Mari
0

#10 helt korrekt, det jag reagerade på var på denna mening "desto mer ljus tar det in, och djupet blir större" menar du inte att djupet blir mindre? Eller är det jag som missuppfattar nu kanske? Tungan ute

För är bakgrunden suddig så är det väl inget djup i bilden? Eller är det de det är?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

josefijn
0

Ska man fota typ landskapsbilder med lika mycket fokus över hela så ahr man ju ett högt bländartal = liten bländare.

Mari
0

#12 Jo det vet jag, alltså bländare 32 eller något sådant för att få skärpa över hela bilden.

citerar dig igen Tungan ute
"Ja, ju större bländare, desto mer ljus tar det in, och djupet blir större."

Alltså måste du mena att djupet blir mindre? Eller är Djupet större om bara det i förgrunden/motivet är skarpt och bakgrunden oskarp?

Gud vad krångligt detta är Skrikandes

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Martin
0

Man skall tänka tvärt om, precis som Stirrup redogjorde för (och som alla verkar vara överens om).

Stor bländare = litet tal

Liten bländare = stort tal

Eller om man vill förenkla ännu mer så bryr man sig inte om ifall bländaren är liten eller stor, utan nöjer sig med att lära sig att är det litet tal så blir skärpedjupet kort (dvs skärpan ligger bara på en liten bit av fotot och man har möjlighet till t.ex. bakgrundsoskärpa). Och stort tal således, så har man skärpa över större del av fotot.

Vad gäller bilden i #0 tror jag inte bara det handlar om skärpedjup, utan även om ljus osv som gör att det ser ut som att man bara har skärpa över ögonen. Men det finns ingen exif på bilden så kan inte helt svara på det.

mvh Martin

josefijn
0

haha jo, jag tänkte rätt, men skrev fel :P

LitenPyssling
0

Tack för allas svar =)