Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 1083 ggr
halloonsodaa
0

Tips på objektiv

Jag har en Nikon D3000 just nu men jag har endast "orginal" objektivet alltså 18-55. Letar nu efter ett nytt onjektiv som inte bör vara så dyrt, begagnat eller nytt spelar ingen roll. Det jag vill fota är hästar både under arbete och i hagen, i ridhus och även naturbilder. Har redan förstått att det är svårt att kombinera i ett enda objektiv som är billigt^^ Men var tvungen att fråga då jag inte har erfarenhet av att välja objektiv. Skulle jättegärna vilja ha förslag på bra objektiv i den lägre prisklassen:)

Tack!

Mari
0

Jag köpte mig ett teleobjektiv som första objektiv förutom det som följde med kameran. 55-200mm har jag för mig att det var och ett begagnat canon som jag köpte på tradera för 900kr har jag för mig.

Så det jag rekomenderar är ett teleobjektiv, ta något av de billigare varianterna, man får ju vad man betalar för men jag tycker att det duger bra till att börja med.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

halloonsodaa
0

Tack för tipset:)

Letfors
0

Om du ska fotoa i ridhus där de är dåligt ljus rekonderar jag ett objetktiv med lågt bländae antal. Ett Nikkor 50mm f/1.8 tror jag skulle passa bra. Inte så dyrt häller ligger runt 1000 lapen. Har de inte skävl men alla som jag känner som har de är väligt njöda. Nakdeln är att de är ett fasr objetktiv och de går allså inte att zoma med de, men om du ska fota hästa i hagen och under arbet tro jag att de inte är några probem att komma närmare.

//Anna Letfors

www.letfors.webb.se

halloonsodaa
0

#3 Okej, ja jag skulle ju vilja ha ett som går att zooma ut och in med också. T ex om man är på tävling kan man inte gå för nära:/

[Ebfotograf]
0

I går så köpte jag ett Tamron AF 70-300mm f/4-5.6 Di LD MACRO och jag kan verkligen rekommendera detta till de som fotar djur. Det funkar bra på tävlingar det var därför jag köpte detta objektiv. Jag köpte det för 1 699:- på JapanPhoto.

halloonsodaa
0

#5 Okej, ja vi får se hur det blir. Ska köpa objektivet efter sommaren då jag vet hur mycket pengar jag har:) Men ska definitvt kolla på det objektivet!:)

malin--a
0

Jag köpte ett nytt alldeles nyss till min Nikon D3000, ett Sigma som var 70-300 mm + macro :) Ångrar mej inte en sekund och älskar de redan :D Vad jag såg så fanns de bara på netonnet, för 1390 kr!

halloonsodaa
0

#7 Ja det har jag kollat på :)

Laxbox
0

Måste bara höra om vad du tycker om Nikon D3000, har funderat på att skaffa mig en sådan :)