Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: djurfoto-ifokus
Läst 529 ggr
Mari
0

Veckans Fråga: Hur ser ditt arbetsflöde ..

Hur ser ditt arbetsflöde ut efter en fotosession?

Följdfrågor:
- Vilka program använder du?
- Sparar du alla bilder eller bara de som blev bra?
- "Taggar" du dina bilder med nyckelord för framtida sökningar?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

tsset
0

1. Laddar över bilderna till datorn, sparas efter datum
2. Öppnar snabbt upp alla bilder för att granska dem och göra en snabb redigering då jag fotograferar i RAW-format. Slänger de som jag absolut inte kommer behöva/som tekniskt blev misslyckade/som har en bättre "dubblett" (om jag redan då kan avgöra vilken jag ska spara, vilket är sällan…)
3. Kopierar över filerna till en extern hårddisk

4. Går igenom bilderna igen dagen därpå, väljer favoriter och redigerar, slänger onödiga bilder. Sparas i en undermapp som döps till "redigerat".
(här kan ev. kunds önskemål komma in och jag gör flera versioner av bilderna)
5. Kopierar över allt till externa hårddisken.
6. Gör färdigt bilderna som ska levereras, läggs enbart i en mapp i datorn då det bara är samma bild som sparades till hårddisken men anpassad för ändamålet. Kan därför göras om om filerna skulle gå förlorade i datorn.

Sen är planen att snarast byta upp mig då denna dator inte riktigt är med längre. Då är tanken att jag ska ha två externa för att öka säkerheten och dessutom tagga bilderna. Men i nuläget är Bridge för tungt att köra… Annars gillar jag den möjligheten! Blir så himla lättare om man bara kan söka på ett ord och få upp det man letar efter… Glad

Mari
0

1. Laddar över bilderna från kameran till datorn. Bilderna döps efter datumet bilderna är tagna och läggs sedan i mappar med samma datum.

2. Antingen låter jag dem ligga kvar i datorn eller så lägger jag direkt över dem på den externa hårddisken.

3. Är det en tävling eller ett fotojobb jag varit på så går jag snabbt igenom bilderna och raderar alla suddiga eller de som är helt fel. Roterar dem även.

4. Skapar en ny mapp (i mappen jag är i) där jag kopierar över de bilder jag gillar mest och vill fortsätta jobba med.

5. Jobbar med bilderna så de blir klara för kunden eller för mitt eget ändamål tex. ut på hemsidan eller visa upp någon annanstans.

Ibland kan jag även låta bilderna vara i flera månader. Har faktiskt bilder från förra året som jag inte gått igenom ordentligt ännu.

Jag vet inte vad som menas med att "Tagga" bilderna, vad är det? Och hur gör man det?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

tsset
0

#2 Ja, jag "taggar" mina bilder i bridge. Eller, sätter taggar på dem.

Är det en bild på min ena hund Fredde kan jag tagga den med "hund", "Fredde", kanske "ölandsresa" om det var då den togs, "porträtt" om det är en sådan bild, "gula blommor" om det är omgivningen…

När jag sedan söker på t.ex. "hund" får jag upp ALLA bilder märkta med hund samtidigt - oavsett vilka mappar de ligger i. Samma sak om jag söker på "gula blommor" - alla bilder med gula blommor visas.

På så sätt kan jag sortera mina bilder i mappar efter år, månad, dag, men ändå få upp alla hundbilder samtidigt. Och främst, jag SLIPPER sitta och leta efter en bild i alla mappar!

Bara jag vet på ett ungefär vad för taggar bilden kan ha så hittar jag den. I exemplet ovan, behöver jag en bild på Fredde så söker jag på honom. Sen kan jag välja bland de bilder jag har, och slipper bläddra i alla mappar.

Jag är så förälskad i denna möjlighet! Men som jag sa, tyvärr fixar inte min dator programmet… det blir liksom bara pannkaka av alltihop.

Mari
0

#3 Är det bara i bridge denna taggning och sökning fungerar? Vet ju att det finns ett bra sökprogram för windows också men där kanske det inte fungerar att söka?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

tsset
0

#4 Trooooor att det ska gå att fixa med windows Vista också på något vänster, använder det inte själv (vågar inte lämna XP…) men kikade på mina bilder på en dator med Vista en gång och där syntes mina taggningar…

Har faktiskt ingen aning, ska undersöka saken! För det är himla smidigt vill jag lova, bara man är duktig på att tagga så…

Mari
0

#5 Jag har heller inte Vista och kommer nog att fortsätta bojkotta det ett tag till Flört taggningen tycker jag verkar väldigt nyttig!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Aviendha
0

1. Laddar över bilderna till en datumdöpt mapp.

2. Går igenom, raderar dåliga, suddiga etc. och roterar det som behövs. Går igenom en gång till och beskär där det behövs. Slänger en hel del, sparar bara det jag är någorlunda nöjd med.

3. Sorterar in i lämpliga mappar.

Redigerar i princip inte, beskär bara. Skulle det vara något som ska bort, ex konstiga prickar, dammkorn etc. så fungerar picasa fint för det. Ska en vacker dag fixa PS och lära mig det, men just nu ligger det i "sen"-mappen.

Jo, det ska gå att tagga i vista, har inte använt funktionen än, även den ligger i "sen"-mappen. Borde för det skulle göra det så hemskt mycket enklare att rota reda på saker man behöver.