(M) Kritik - hamster
Den är lite mörk och oskarp, byt ut bakgrunden till vitt och ha mer ljus så blir det nog bättre :D Jättesöt hamster:)
#2 Okeii, tack för kritik! :D Haha jo han e en riktig mysplutt <3 :]
Bilden är otroligt fin men den mesta av skärpan ser ut att ligga på "magen" hade velat ha mer på huvudet, Annars gillar jag hur han står med tassen :)
#4 Tack så mkt :] Jo, måste träna på det här med skärpan…
Fortsätt gärna kritisera :D
Puttar lite :]
Putt :D

Jag skulle också tipsa om att ha en annan ljusare bakgrund. Ha mer ljus på hamstern så bilden lyser upp lite till. Hela bilden vart lite oskarp, har du ställt in på närbild på kameran? Det ska gå att göra det med Nikon D90.
Annars var det en väldigt fin hamster! :)
#8 Ska tänka på de tills nästa gång :) Nä de har jag inte :S Har bara haft den sen i Juni så har inte koll på allt.. Vad innebär den inställningen?

Högst upp på kameran finns det en ratt med massa olika symboler, dra till symbolen som ser ut som en blomma. Den inställningen gör att du kan ta mycket bättre kort på närmare avstånd. Tex när du vill fota din hamster, blommor, insekter m.m på nära avstånd så är den funktionen väldigt bra :)
Jaha :) Men går det ställa in manuella inställningar då? :S

Nja det tror jag inte, du kan ju ställa in manuellt på objektivet men på sjäva kameran kommer du inte kunna ställa in inställningarna själv eftersom du inte kan vara inne på manuellt läge samtidigt som du är inne på närbild.
Men har du märkt någon skillnad när du fotat med närbilds inställning och utan? :)
Jag gillar idén mycket! Men precis som Chayar påpekade så tycks skärpan ligga på magen istället för huvudet. Vilket är väldigt synd.
Vad använde du för inställningar?
Mvh Emelie 
Slutartid 1/160 (Oj, hur skriver man de? xD )
Bländare 5,6
Kom nu på att jag kanske skulle ha tagit en mindre bländare för längre skärpedjup eftersom bakgrunden ändå är svart.. Eller tänker jag fel nu, haha? :S
Har nu börjat med manuell skärpa, vilket jag inte hade på den här bilden.. Det kanske också påverkade? :S
Det är ju inget kanonobjektiv jag har, men det duger :) Kan också påpeka att jag har haft kameran sedan i Juni, så jag har inte koll på alla inställningar osv ;)
Hade även jag gärna velat se den lite ljusare, den blir lite väl mörk just nu. Ruskigt söt hamster med härligt namn! :)
När man fotar djur så kan det ibland vara kinkigt att köra med manuellt fokus, man hinner inte alltid med och hinner inte alltid göra en bra bedömning av skärpan. Hur har du det med fokuspunkterna? Går de per automatik så kan ju fokus hamna lite varstans, man styr det ju inte själv, och det kan skilja mycket för det är ju en del fokuspunkter på en d90 om jag inte har helt fel. Testa att välja en av dem själv, då vet du vilken som kommer söka fokus och kan därför styra lite bättre vart skärpan hamnar :) (på min d5000 så går det att göra med "pilarna" i alla lägen utom auto i princip, kanske är det liknande på din?)
Paulina
Haha jo han har personlighet den lilla skrutten :*
Har ljusat upp lite i photoshop, blev det bättre? :S
Hade manuell fokus. Som jag har förstått det på min kamera så måste jag ha den dära autofokusen (heter det så när man har på LW och fixar med fokusgrejjen? xD )för att bestämma fokus, det kanske finns fler sätt, men har inte hittat det i instruktionsboken :$
Har testat de där du sa som du hade på din d5000. Vad som händer då är att en rektangel eller kvadrat eller va tusan de är, flyttas runt kring de olika fokuspunkterna. Är det de du menar? 
#16 Precis den :) Om man ställer den ex utåt kanten så söker den fokus just där och ingen annan stans, något jag tycker är enklare än autofokuspunkterna som kan hamna lite varstans över motivet och/eller förgrund och bakgrund.
Paulina
Men nu blir de ju en helt ny värld att upptäcka! :D TACK för att du berättade det, HAHA XD va skojj 
Nu blir jag glaaad ;D
Tycker ni om redigeringen förresten :S Har inte hållt på så mycke i photoshop, men lyckades ljusa upp den i alla fall ;) Dock kanske den ser överredigerad ut?
Så lite så :) Missade helt att kommentera bilden :S Mycket bättre! Färgerna fick mer liv nu med vilket ger ett mer levande intryck av din sötnos :)
Paulina
Kul att du tycker det :)
Ska sätta lillplutten i en ny studio och använda mig utav tipsen jag har fått här i tråden :),Tack för all hjälp, det är verkligen guld värt