Beställa från ebay
Funderar på att beställa lite utrustining från ebay men vet inte hur pålitligt det är eller vad det tillkommer för kostnader utöver priset vi ser på varan. Och hur lång tid tar det tills det ligger i brevlådan ? Om man köper flera saker, får man det i samma paket ? Någon som har svar på detta ?
Mvh Ellenfyrkant

Ebay är en auktion/säljsite precis som Tradera (Tradera är en sida med mest svenska köpare /säljare), Det du köper kan ju vara vartifrån somhelst i världen, jag har handlat en del där . Tag kontakt med säljaren och hör först (om det inte står i auktionen)om dom överhuvudtaget skickar till Sverige, och om dom gör det vad kostar frakten för varan i fråga, sedan är det ju så att om det är utanför EU så kan du åka på tull på ditt paket vilket beräknas på objektets pris.(det har hänt mig)så det måste du också tänka på, men annars har jag bara positiva erfarenheter av både Ebay Och Tradera. Och om det är från samma ställe så varför skulle dom inte skicka grejjorna med samma paket?.
/Uffe
Det är inte bara tull som tillkommer, och den är oftast inte så stor procent, däremot tillkommer moms om du köper från nåt land som inte är med i EU.
Du måste betala i förskott, antingen genom kontoöverföring eller genom att använda Paypal. Därför ska man försöka välja säljare som har bra feedback.
Som Uffe skrev så ska man i förväga kolla upp vad fraktkostnaderna blir, annars kan det bli en otrevlig överraskning.
Jag har köpt mycket från Tyskland och en del från England och ett par gånger från USA. En gång blev jag ordentligt lurad, jag betalade 600 euro och fick aldrig varan. Som tur är så hade jag betalat med Paypal, som då hade en garanti på 500 euro och det fick jag så småningom tillbaka. 100 euro gick jag back på den affären 
Man kan göra bra kap på ebay, men man ska vara försiktig! Köper man från nån av de större "affärerna" så brukar det normalt inte vara några problem.

Iiiiih sorry!
hur kunde jag missa det där med momsen, tull och momsen måste man tänka på då det tillför en väsentlig del på priset,som Rosino skrev försiktighet gäller, om något verkar för "bra" så skall man kolla lite noggrannare för det finns en massa filurer ute, Jag pratade väl om Tradera på ett annat fotoforum (d70sverige.se) och sade precis samma sak då det faktiskt dök upp en typisk blåsning, jag nämnde annonsen i forumet och det tog inte lång stund innan Tradera hade stängt ner annonsen,be säljaren om "specifika" bilder om det är något begagnat du köper typ en bild på något speciellt ställe på prylen som du vill se närmare på , får du en bild då är det rimligt att anta att han/hon åtminstone har tillgång till en sådan pryl vilket minskar risken något för "blåsning" försök sedan få lite mer info om föremålet för att se om säljaren överhuvudtaget vet något om det. I fallet på Tradera så var det en "fotograf" sedan 17 år som sålde ett nikkor 80-400 för 4500:- med en bild från hämtad från en sida med typ texten "jättebra objektiv" då måste man tänka efter om det verkar rimligt, jag har själv haft ett sådant och jag betalade 19000:- för det då, så 4500:- är inte riktigt rimligt om det inte är defekt.
Mvh
Uffe

Jag har ett par saker ute på Tradera just nu, om du tar en titt på någon av dom så ser du vad jag menar med annons typen, en eventuell köpare har alla möjligheter att be om flera bilder samt att höra av sig om frågor på föremålet just för visa att det är lite seriöst,
sök på alias : uffe larsen på Tradera så hittar du mig om du vill se vad jag menar.
/Uffe

Tack för bra svar !
Är det extra utgifter utöver det fasta priset/ budet man lägger på tradera också ?
Mvh Ellenfyrkant

Nej oftast inte om det inte står i beskrivningen, utom frakt/postens avgifter som några säljare står för och andra vill ha betalt för , några tar även betalt för packningsmaterial . Om du betalar via en betaltjänst typ Payson med "paysongaranti "så tillkommer en avgift på 5% för köparen på det totala beloppet. Utan paysongaranti så är det säljaren som får betala 3:- + 3 % på beloppet, om man väljer deras betaltjänst.
/Uffe
Jag har inte handlat via ebay men på tradera och då sakerna har skickats från tex. usa eller japan. Då har de kryssat i att det är en gåva, då har jag sluppit att betala någon tull eller extra kostnader.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#7 Man ska inte räkna med att de gör det, utan bör vara beredd på att tull och moms tillkommer.
#8 Själklart inte men är de seriösa så gör de väl det kan jag tycka
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

# Nja större företag där ute i världen lägger oftast inte så mycket tid och intresse i ens beställning på det viset, när du har gjort din beställning och dom har fått betalt då är deras uppgift att skicka varan, därefter är affären klar . Tullen är inte helt dumma i huvet
om dom misstänker att det inte är en gåva så kommer du att få ett brev från dom där dom vill ha en närmare förklaring på paketet, dom har då tagit en titt i det och förseglar det sedan igen med deras tulltejp. Du får fixa fram dokumentation på "presenten" och det är inte alla firmor speciellt intresserade i . Detta har jag själv råkat ut för
så det är alltid bäst att räkna med eventuell tull &moms så behöver man inte bli så deppad över det extra utgiften om den dyker upp.
/uffe
#9 Jag anser nog att de firmor jag beställt från kan betecknas som seriösa, men där har nog fakturakopia på betalt belopp kommit med leveransen så att tullpersonalen sett direkt vad varan kostat. Och det har varit den summa jag betalt som uppgetts på fakturan.
Vet förresten inte om man kan anse det seriöst att lura tullen 
Ibland lönar det sig förstås ändå, men man ska nog vara beredd att man kan hamna att betala tull och moms, tycker jag.