Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 2099 ggr
fia-mia
0

Hur fungerar en närbildslins?

Ska köpa en närbildslins, troligen den här. Som jag förstås det är närbildslins bättre än mellanringar för att den inte tar någon extra ljusstyrka. Jag ska ha min till ett 50mm och på den är närgränsen 45 cm.

Jag undrar hur mycket närmare motivet jag kan komma och hur mycket större brännvidd det blir?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

Missel
0

Ett tips är att kolla på HÄR.Jag har köpt alla mina filter där, billiga och snabb leverans!

Ellenfyrkant
0

#1 Upplever du att linserna håller hög kvalitet ? Har du något att jämföra med ? För annars spelar det ju inte så stor roll om det är billigt. Flört

Mvh Ellenfyrkant

Mari
0

Jag kopierar in vad det står i länken som Missel tipsar om. Jag kan själv inget om närbildslinser men detta låter ju vettigt:

"Close-up filter är ett närbildsfilter som minskar kamerans närgräns. Närbildslinsen gör att man kan gå närmare objektivet med skärpa. Förenklat kan man säga att närbildsfiltret är ett förstoringsglas och högre siffra ger högre förstoring. Förstoringen anges med dioptri tal. Dioptri är det inverterade värdet av linsens brännvidd i meter till ex. +1 = 1/1 vilket ger linsens brännvidd 1 meter. +4 = 1/4 = 0.25 meter. Close-Up filtret är med andra ord ett budgetalternativ om man jämför ett macro objektiv."

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

fia-mia
0

Tack för infon! Har varit i alla affärer i stan idag som säljer kameratillbehör. Ingen hade närbildslinser men tog hem om man vill beställa. men expert tog priset, jag bad om en närbildslins, 52 mm. De gick ut på lagret för att se om de hade och kom ut med ett 50mm objektiv, 50mm var ju nästan som 52mm. Haha

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Ellenfyrkant
0

#4 Kom de ut med ett helt objektiv ? Obestämd En del folk förstår inte hur kinkigt det är med mått. Flört

Mvh Ellenfyrkant

Deklol
0

glöm inte att bildkvallen påverkas extremt mycket beroende på hur pass bra glaset är. I detta fallet är billigast inte bäst, de bästa är Raynox, och enligt mig de enda som duger som close-up filter. Mellanringar är att rekommendera i ditt fall.

Ellenfyrkant
0

Någon som prövat den här närbildslinsen ? Funderar på att beställa den, givetvis är det priset som lockar. Därför undrar jag över kvalitéen av någon som har erfaranhet av denna lins.

Mvh Ellenfyrkant

Deklol
0

Jag gav själv 50kr för min första närbildslins. Dom pengarna kunde jag lika gärna ha slängt i sjön. Så stor nytta hade jag av den. När jag gav 100kr för ett gäng mellanringar på ebay fick jag resultat per krona.

Ellenfyrkant
0

Mvh Ellenfyrkant

Missel
0

#7 Jag har den linsen och är nöjd.

Ellenfyrkant
0

#10 Har du hållt på med foto länge så du har bättre utrustning att jämföra med eller är du nybörjare och tycker den duger till det ?

Mvh Ellenfyrkant

Deklol
0

#10 kanske visa upp exempelbilder tagna med den linsen? :)

fia-mia
0

Såg nånstans att ljusinsläppet påverkas av mellanringarna, är det något som kan bli ett problem?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Deklol
0

har du mellanringar som inte är matta på insidan eller inte helt täta blir det såklart en negativ effekt. Dom jag köpte för 99kr på ebay fungerar felfritt.
Du offrar lite bildkvalité för att komma närmare, precis som du gör med närbildslinser. Skillnaden är att du behöver väldigt, väldigt bra närbildslinser för att få ett "bra" resultat. Mellanringar innehåller inga glas. Om du inte kan ställa in bländarringen manuellt behöver du dock ett par mellanringar som leder ström, och dessa är så dyra att de inte är värt priset enligt mig.