Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettallmänt
Läst 509 ggr
Anfa
2010-08-05 13:45
0

Vitbalans

Ska nu börja jobba med en till pusselbit i mitt fotograferande, nämligen vitbalansen.Krångligt tycker jag, då jag inte fattar vad "glödlampan" och de andra i vitbalans-menyn har för funktioner.

Har försökt leta runt men hittar ingen artikel om detta… Vore super om jag kunde få en förklaring :)

Mvh Fanny

Mari
2010-08-05 14:54
0

Jag ska försöka förklara lite.

Det lättaste är att titta i din kameras instruktionsbok, åtminstånde i min bok så står det vad varje symbol betyder och när det är tillfälle att använda den. Nu har jag inte symbolerna framför mig men ska försöka memorera fritt så får vi se om jag kommer ihåg.

Glödlampan = Används oftast inomhus där man har just glödlampor
Lysrör = inomhus/utomhus där det är lysrör
Moln = Ute en molnig dag
Sol = När det är stark sol

Allra bäst resultat får man om man ställer in vitbalansen på symbolen "egen" men då gäller också att man ställer in och visar kameran rätt vita färg, annars kan jag lova att det ser väldigt roligt ut.

När man ställer in själv så ska man fotografera något som är vitt, tex ett A4ark. Man ska få fylla hela kamerans sökare med det vita, oftast är det bäst att ställa över på manuell fokusering då kameran får svårt att hitta fokus på något som bara är vitt. När man tagit denna vita bild så ställer man sedan in inställningarna till egen vitbalans och då brukar man automatiskt få välja vilken bild man ska utgå ifrån - välj då den vita bilden.

Sedan ska det bara vara att fotografera. Det man får tänka på är att man får göra om detta om man först är inne och sedan går ut, då det är ett helt annat ljus. Ibland får man även göra om det i samma rum om det finns olika ljuskällor där man förflyttar sig.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Anfa
2010-08-09 19:11
0

Tack för ett bra svar Glad

Vad jag nu har provat är att ställa in på PRE tills den blinkar, och sedan ta en bild på något vitt. Då tar de typ en evighet men sedan så är det bara att fota, bilden är då borta.. Blir det rätt då?

Mari
2010-08-09 21:30
0

#2 Vad har du för kamera? Känner inte igen PRE eller att bilden ska försvinna. Men blir färgerna annorlunda när du fotograferar antar jag att du gör rätt

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

uffelarsen
2010-08-10 18:22
0

"Pre"  låter som Nikon, det är bara att ladda upp en bild i datorn och tittapå resultatet. men tänk på att om du precis som Stirrup skrev, ändrar du fotomiljö så måste du göra en ny mätning. Och om det blir helt rätt med vitbalansen njaa inte så säkert men år rätt håll blir det i allafall.

/Uffe