Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettallmänt
Läst 2723 ggr
[Nalle-]
0

Mina bilder blir oskarpa

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Sedan jag kom hem från Kolmården har alla mina bilder blivit suddiga. Har testat att rengöra både UV filtret och linsen med en microfibertrasa (eller vad det heter) men det blir ingen skillnad. Fotade i sol idag och såg genom kameran att det var några fläckar på UV filtret eller linsen. Kan det vara det som är problemet? Eller någonting annat? Ska testa med mitt andra objektiv också så jag vet att det inte är något fel på själva kameran…

Skickar med en före och en efterbild. Använder en Canon Eos 400D.

Före: Här är det i alla fall någorlunda skärpa, dock dålig bild.

[Nalle-]
0

Efter: Helt oskarp, som resten av bilderna jag har tagit sen jag kom hem (dock har alla varit på samma motiv).

Kan tillägga att jag hade Iso 400 och att han stod stilla åtminstone på den där bilden, så det borde inte röra sig om rörelseoskärpa tycker jag..

Mari
0

Jag tycker varken första eller andra bilden har den där riktigt klara skärpan.

Sista bilden på kaninen hittar jag skärpan strax framför kaninen på gräset.

Har du råkat ställa in fokuspunkterna så att det bara är en som är aktiv kanske?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Nalle-]
0

Usch, jag håller med om det. Kollade på första bilden nu igen och såg att den inte heller har någon riktig skärpa…

Nej, kollade det nu för säkerhets skull med den står på auto.

Mari
0

Hm jag tror du missuppfattar mig angående fokuspunkterna, här kan du se en bild som visar fokuspunkterna, det är den som är inringad och längst ner jag tänker på, fast vi kanske tänker på samma ändå?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Nalle-]
0

Jag kan inte se bilden :) Men jag tänker på massa prickar som formar en diamantformad symbol (om du förstår hur jag menar, haha).

Mari
0

Hm min länkning försvann visst Obestämd men då är det samma sak vi tänker på Flört

Blev det inget bättre efter det att du rengjorde? Har du testat med något annat objektiv ännu?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Nalle-]
0

Jag är precis på väg ut för att ta ett par bilder med båda objektiven för att se.. :)

Banankaka320
0

Om jag inte minns fel, har inte ISO med det att göra också? :o Då kan du kanske behöva mer ljus?

[Nalle-]
0

Sådär, nu har jag tagit ett par bilder.
Med det första objektivet (samma som ovan): Kan inte riktigt bestämma mig för om bilden är skarp eller inte…?

[Nalle-]
0

Andra objektivet: Ganska skarpt på vissa ställen (haha) tycker jag. Dock hade jag inget stativ med mig ut, och då det är ett teleobjektiv har jag vissa svårigheter med att hålla det helt rakt..

Mari
0

Jodå visst är bilderna skarpa, de är inte oskarpa så att de är dåliga. Kanske har något med ljuset att göra? Jag tycker bilderna känns lite mörka.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Nalle-]
0

Vilka bilder menar du nu? :)

Mari
0

#12 De två senaste du la ut. De är skarpa men inte helt knivskarpa. De är definitivt inte oskarp. Kanske jag uttrycker mig lite rörigt?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Nalle-]
0

#13, Haha, nej, nu förstår jag. Det är inte alls bra väder hos oss, molnigt och nära till regn när jag tog bilderna. Var lika dant när jag tog den översta bilden på kaninen, men tog ett par fler idag när det var sol och tyckte inte heller de var särskilt skarpa.. Det här är den skarpaste.

[Nalle-]
0

En tankte, kanske kameran bara har väldigt svårt att sätta fokus på kaninens väldigt fluffiga päls? Obestämd Kollade igenom de andra bilderna på kaninen som bodde här ett tag tidigare som jag tog med samma objektiv, men de är inte heller särskilt skarpa! Eller? (bilden)
Fotar mest med teleobjektivet när jag ska fota kaniner och andra djur, så jag har inte tänkt på det tidigare… Och då blir bilderna inte alls oskarpa (om jag håller kameran still dvs).
Ska testa att fota kaninen med det objektivet imorgon :)

Banankaka320
0

Har du alla inställningar på AUTO?

[Nalle-]
0

Alla förutom ljusmätningsmetoderna (som jag inte förstår ett dugg av trots alla som försökt förklara det för mig) såg jag nu.. Har det på "centrumvägd genomsnittsmätning".

Banankaka320
0

#17 Okej, jag har samma kamera som du och gillar inte alls autoinställningarna :o Jag använder med "AV" och "M" där man kan ändra väldigt mycket själv, det hjälper väldigt mycket att läsa den dära instruktionsboken man fick med. Sen är ju objektivet som följer med ganska "tråkigt".

Men ofta har jag läst om "gamla" objektiv eller kameror som gör färgen sämre, någon som vet om det var objektivet eller själva kameran?

[Nalle-]
0

Inte jag heller… Men jag brukar ändå ha på P för det mesta och bara köra på lite få manuella inställningar som ISO och så (av någon anledning såg jag aldrig ditt inlägg ang ISOt innan :s Men det står vad jag hade för någonting vid bilden) för då vet jag att det åtminstone blir någorlunda bra. Ska jag däremot experementera på en blomma eller nåt brukar jag ha på AV eller M. Vet hur man använder sig av det, men måste verkligen träna mer.

Tycker inte alls om objektivet som jag har nu (det som följde med kameran) men det är så jobbigt att släpa med telet överallt. Men ska köpa ett porträttobjektiv så fort jag har råd.

Banankaka320
0

#19 Okej, vilket objektiv då? Hur mycket kostar ett sånt? :D  Nydligen köpt in ett Tamron 70-300 och det är väldigt klumpigt att springa runt med xD

[Nalle-]
0

Haha, det förstår jag! Ett Canon EF 50/1,8 II. Kostar strax över tusenlappen. Verkar superbra, folk härifrån har rekomenderat det :)

Banankaka320
0

Ska spana in det :D

[Nalle-]
0

Bild tagen med teleobjektivet idag, försök att ignorera bakgrunden haha. Dåligt ljus idag med, det började regna när jag tog bilderna.

[sstorm]
0

Förlåt att jag lånar tråden, men hur får man till den "knivskarpa" skärpan då?

Banankaka320
0

Mitt tips är nog att ha mycket bra ljus och fokus

MP160
0

Jag har en Eos 400D jag med och har samma problem som dig, fast mina bilder har aldrig varit riktigt skarpa sådär som man sett andras bilder vara. Trots bra ljus och inställningar osv så måste jag alltid lägga på skärpa i photoshop under redigeringen. Lämnar mest avtryck, vill se om du får ordning på skärpan eller om kameran helt enkelt bara är sådär…

[Nalle-]
0

#26, Hmm, låter som min kamera då tycker jag.. Så det kanske är själva modellen som blir så bara? Äsch, jag vet inte. Har funderat på att köpa en ny kamera snart ändå, men det kan ju dröja ett par år..

MP160
0

Misstänker att det är kameramodellen faktiskt, en kompis har en 450D och den tar sjukt skarpa bilder om man jämför, inte alls lika mörka bilder rent allmänt som en 400D gör heller… Lite surt äre :p

[Nalle-]
0

Men vad dåligt om det är så! Men har faktiskt aldrig tänkt på att 400D tar särskilt oskarpa bilder innan..

En person sa till mig att bilderna på kaninen blir oskarpa för att man inte kan få något fokus på ögonen (eftersom att de inte syns).. Hmm.

Izan
0

*nu hoppar jag in i tråden*
Jag tror också att det är kaninens fluffiga påls som gör det svårt att fokusera då den här tjejen får skarpa bilder enligt mig och hon fotar också med 400D.

Mari
0

Jag kom på en sak till. Ofta brukar jag lägga på lite extra skärpa i efterhand med hjälp av photoshop, då jag ofta tycker skärpan försvinner lite när man lägger in i datorn och redigerar/förminskar.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Mimmi
0

När man har fokusen helt på auto är det lätt hänt att skärpan inte hamnar där man vill ha den. Prova att själv ställa in vilken av fokuspunkterna du vill att kameran ska fokusera på och se om det blir någon skillnad.

Att skärpa till bilden lite i efterhand är såklart också ett bra knep om man vill ha en riktigt skarp bild.

[Nalle-]
0

#30, Jag förstår inte hur du menar? Oskyldig

#31, Okej! Jag ska försöka mig på det.

#32, Ska testa det och se om det blir någon skillnad :) Tycker fortfarande att bilderna inte blir riktigt skarpa..

Izan
0

Jag menar att jag inte tror det är modellen det är fel på, möjligtvis att din kamera har ngt fokusproblem?

[Nalle-]
0

#34, Ahh, okej.. Jadu, jag har ingen aning!

Rosino
0

#35 Åtminstone de sista bilderna är i fokus, åtminstone enlig PSE8's analys.

Jag tror att för att få dem skarpare så måste du skärpa dem i något bildredigeringsprogram.