vad ska jag ha för objektiv?
Jag har en Nikon D40, och nu vill uppgradera mig med ett nytt objektiv. Och jag är vilse i spenaten bland alla dessa namn och siffror. Ingen som vill ge mig lite tips på olika?? Fotar då hundar, rörelse.
//Lotta
www.lottaoleia.hundbenet.se Amstaffpower

Kanske ett teleobjektiv? :)
Jag tror att ett teleobjektiv skulle kunna passa dig, men är inte riktigt säker. Ska du enbart fotografera hundar med ditt objektiv, eller ska du fota andra djur också?
Grejen med just hundar är att de ofta är någolunda dresserade och det går ofta bra att fota hundar med en normalzoom, men telezoom funkar det också. Men om du däremot ska fotografera andra djur också med samma objektiv så tycker jag att du ska välja ett telezoom, för att det är sällan man har chans att komma lika nära när man ska fota t.ex. katter, hästar, fåglar och diverse vilda djur.
Så hur känner du? Kommer det bara att bli hundar, eller kommer det att bli andra djur också? Eller kanske något helt annat?
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Jag har skaffat mig ett teleobjektiv.
Nikkor 70-200. Är super nöjd.
:D
#3 Kul! Fin bild också! Ser fram emot fler bilder 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#4 jaa jag vill lägga upp massa bilder här men har ingenstans att visa upp dom? :)
#5 Antingen väljer du ut de bästa och ber om kritik, eller så kan du skapa en tråd i kategorin fotografera djur där du visar upp några och kanske även berättar något om djuret eller liknande.
Annars finns det flera tematrådar, några av bilderna kanske passar in där? Jag ser heller inga problem med att lägga in fler bilder i denna tråd redan, det är säkert fler som vill se bilder tagna med det där objektivet.
Föresten, vad är lägsta bländartalet på denna? Är det 2,8?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#6 Ja jag kan ju fortsätta här :)
Jag har bara haft fotografering som hobby, nu ska jag ta det stor aklivet ut i denna värld.
Så nu får du berätta för mig vad bländartal är för något, man lär sig alltid något nytt :)
Grattis till objektivet! Och fina bilder har du tagit med :)
Bländartalet brukar anges med ett "f", ex f2.8. Ett högre bländartal innebär att bländaren är mindre och släpper igenom mindre ljus. Ett lågt bländartal gör ju tvärtom. Dessutom så får man olika effekter med olika bländare, tex kan man få en suddig bakgrund och förgrund om man har en stor bländare (lågt bländartal) medan man kan få "allt" skarpt om man har en liten bländare (högt bländartal), dvs så påverkar den skärpedjupet. Det finns ju fler saker som man kan säga om det och det är flera faktorer som reglerar ljuset utöver bländaren.
Wikipedia har en artikel om bländaren som har några bra bilder som kan hjälpa en att få lite mer grepp om saken :) Ja, förutom mer text då ;)
Paulina
Kul med objektivet :D Älskar bilden i #7
#7 Titta vilket bra svar du fick av Paulina här ovan 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#8 tackar :D Hoppas ni har fler förklaringar på allt. :)
Och dessa inställningarna ändrar jag vart?
#11 Uppe på kameran sitter det väl som en ratt som man kan snurra på? Där står det ofta lite bokstäver och symboler, det är där du kan ändra. Läs gärna i din kameras manual för där står det precis vad för symbol som är vad för din kamera 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#13 Ska berätta, när jag skaffade kameran så var jag jätte pepp att lära mig den från grund och botten. Jag fick hjälp av en person, men jag lräde mig inget. Blev fel bara. Så nu typ 1 år senare ska jag försöka igen. Kan ju en del, jag vistte att det var bokstäverna men jag frågar för att vara säker. Det är så mycket lättare att fråga folk som är erfarna ist för att läsa papper tycker jag. Blir så mkt anorlundare. Men sk aförsöka läsa papprena, men det e ju så tråkigt..
#14 Ja det kanske är någon som har en nikon här inne som kan hjälpa dig? Jag har en canon och ibland är det inte samma saker för dessa systemkameror, därav jag tipsar om att bläddra lite i boken 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#15 Ja jag hoppas det, och det e roligt att få tips från folk som fotar djur som jag. :) Ska läsa den där boken… Jag fattar inte mkt men det sätter sig nog snart.
#16 Det är fritt fram att ställa alla frågorna som dyker upp när du kollar i boken här inne på djurfoto, vi hjälper gärna till så gott vi kan 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Utan att ha kamera eller bok i närheten så gissar jag lite här på bokstäverna (då jag själv har nikon)
P - programinställningar. Kameran väljer själv vad den tycker är lämpligt.
M - Manuell. Användaren väljer både slutartid och bländartal. (slutartid är hur "snabbt" kameran ska ta bilden. Snabbare - mindre ljus men kan kan frysa snabba rörelser)
A - Användaren styr bländartalet och kameran väljer en lämplig slutartid
S - Användaren väljer slutartid och kameran väljer lämplig bländare.
Paulina