Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: allmänt
Läst 350 ggr
[Rhodugune]
0

Konstruktiv kritik, vad är det?

Hur tänker du när du lägger upp en bild och vill ha kritik på den?

Jag tycker om den här hemsidan, tycker det både är roligt och intressant sätt att få och ge kritik som den amatörfotograf jag är.

Att ge kritik tycker jag om, det är både spännande och lite läskigt att tycka till om andras bilder.

Jag försöker utgå från det kunskap som jag har, nybörjade som jag är, försöker tänka på vad som är bra med bilden och det som kan bli bättre och hur jag ser på hur man kan uppnå det.

För det är den typen av kritik jag tycker bäst om att också få.

Även om det är kul att höra att någon tycker ens bild är fin.

Jag blir jätteglad när någon tar sig tid att skriva det, men det ger mig inte så mycket förutom en egotripp. ;) och en undran vad det var de egentligen gillade i bilden?

Det jag vill är att utvecklas som fotograf, och då behöver jag höra vad som är bra och dåligt med min bild och framför allt! en motivering varför man tycker så och vad jag ska tänka på nästa gång, så jag har en chans att ta en bättre bild!

Så motivera mera! :D

Det är vad jag tycker i alla fall och jag ser fram emot vad för andra tankar det finns runt att ge och få kritik.

Kram, Maya

IdaT
0

Jag lämnar bara ett litet märke här, så jag ska komma ihåg att svara när jag har sovit…

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

[Rhodugune]
0

Det det jag fram emot, sov så gott! :)

Martin
0

Ett mycket bra inlägg! Jag kan bara instämma till fullo, att motivera varför man tycker si eller så ger ofta fotografen som man ger kritik till mer än ett "bra bild, bästa bilden jag sett" osv.

En sak som jag tycker kan vara viktig att poängtera i sammanhanget: Den som lägger upp en bild för kritik får ju gärna precisera om det är något speciellt man funderar på med sin egen bild. Det är det säkert ibland… "skulle jag beskurit mer åt höger, mer åt vänster eller haft mer (eller mindre) luft mellan överkant och huvudmotiv…" osv.

Den informationen hjälper även de som vill ge kritik till en bild.

mvh Martin

IdaT
0

Konstruktiv kritik för mig är när man på ett sakligt sätt ger kritik på en bild, både bra och dålig. Kritiken ska vara skriven eften kvaliteten på bilden, och då menar jag efter den fotografiska kvaliteten, allstå hur duktig fotografen är. Att bilden ligger i en kategori (lätt, medel eller hård) ger en riktvisning, men det är ganska brett spann på bilderna i dom tre kategorierna, så det är inte säkert att två olika bilder ska ha samma kritik för att dom ligger i samma grupp, då den ena kan ha bättre fotografisk kvalitet än den andra.
Nu vet jag inte hur förståligt detta blev, men lite tankar i alla fall. Nu har jag visserligen sovit, men å andra sidan ägnat dagen åt inventering (räkna varor), så jag vet inte hur sammanhängande jag skriver…

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.