Inställnings hjälp!
Jag är verkligen kass på det där med siffror och inställningar så nu frågar jag er, hur tycker ni att inställningarna ska vara, typ ISO och allt sånt kompicerat när man fotograferar djur?
Jag har en Nikon D80.
Det här med inställningarna beror helt på vad för slags bilder och effekter du vill ha men även vart du fotograferar någonstans. Det är i princip helt omöjligt att använda samma inställningar som man har när man är inomhus om man ska fotografera ute en väldigt solig dag.
Sedan beror det även mycket på om djuret i fråga sitter stilla eller om man vill ha bilder när djuret springer eller hoppar.
Mitt tips till dig är att du testar dig lite fram 
ISO kan man iallafall höja om man är i mörka utrymmen men har man hög iso så brukar bilderna bli väldigt brusiga.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#1 Tänkte bara få lite tips ungefär vad som är bättre enligt dig(er) osv. Testar mig fram hela tiden men det skulle nog gå lättare med lite… tips från en lite mer erfaren person! :)
Jag personligen älskar ljusa och livfulla bilder!
Vad rekomenderar du att jag ska göra när jag fotograferar inomhus? Bilderna blir oftast mörka och döda när jag fotograferar inomhus…
När du fotograferar inomhus så se till att du har mycket ljus, fota gärna nära ett fönster så att det kommer in ljus.
När man är inomhus brukar man även få ha högt isotal, stor bländare samt lång slutartider. Jag är dålig på att ge exempel då det är så otroligt varierande vad man behöver använda beroende på kameror, objektiv, ljus osv.
Vad har du för objektiv? Ett objektiv med stor bländare är att rekomendera, gärna en som går upp till 2,8 eller kanske tom 1,6. Nackdelen med detta är att skärpedjupet blir väldigt kort.
Annars kan du testa att använda dig utav blixten på kameran, eller om du har en extern blixt som du kan vinkla för att få till på bästa sätt
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag ska köpa en blixt som jag kan vinkla då det är lite klurigt att få rätt ljus (när jag fotograferar med blixt) blixten brukar oftast förstöra dom fina fotografierna men utan blixten blir det bara svart. Klurgit det där.
Ja jag vet inte riktigt bara sådär vad mina objektiv heter osv men… Ska kolla upp det så fort vi packat upp den lådan! 
Ja, en vinklingsbar extern kan göra mycket när det kommer till fotografering inomhus. För den inbyggda ger ofta ett ofördelaktigt sken. Nu har jag inte testat nikons variant, men jag antar att den inte är sämre: ett fast 50mm med en stor bländare kan göra mycket eftersom man, som Stirrup sade, får in mer ljus och bilderna blir mycket bättre i mitt tycke. Nackdelen är väl just att man har ett fast objektiv, och det kan bli småjobbigt om man har en liten lägenhet. Fotzoom gäller ju :P
Ibland kan det hjälpa lite att använda exponeringskompensation. Plus för att ta ljusare bilder, minus för mörkare.
En sak som jag iaf upplever kan vara lite småknepigt inomhus är just vitbalansen. Färgerna blir ibland gulare/kallare eller något annat då den automatiska vitbalansen har lite problem. Det finns ju en del alternativ att ställa om den till, eller så tar man en referensbild.
Paulina