ISO-tal
Hej!
Jag undrar vad som menas med Lo 0,3-1 och Hi 0,3-1 och i vilka situationer är dessa iso-tal bra att ha? Varför heter det inte baa tex ISO 160 som motsvarar Lo 0,3?
Sen undrar jag vad EV är, har sett lite då och då men fattar inte vad det är.
TAck på förhand.
Kastanjegårdens Kaniner
Jag har aldrig hört talas om dessa tal… Vad har du för kamera, eller i vilket sammanhang har du sett dessa tal?
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
När jag ska välja ISO-tal så kan jag välja mellan Lo 0,3-1,0 till Hi 0,3-1,0. Därimellan så finns ISO 200 -3200.
Sen står det i manualen (Nikon D5000) : "ISO-känsligheten kan ställas in på värden mellan ungefär ISO 200 och ISO 3200, i steg som motsvrar 1/3 EV."
Kastanjegårdens Kaniner
hm jag har faktiskt ingen aning, vet om att Nikon har konstiga tal för ISO men jag har ingen aning om vad de betyder. Förhoppningsvis kan någon annan svara på det
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Okej, nä, då har jag verkligen ingen aning. Jag är själv Canonist så jag är inte jättebra på Nikon. Du får helt enkelt vänta och se om någon Nikonist kan hjälpa dig.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Det är inte självklart att man hittar vad EV står för, för det går inte att finna när man slår i registret, men efter lite allmänt bläddrande så verkar det stå för ExponeringsVärde. Sen ska jag vara ärlig och säga att tabellen på sid 216 gör mig något förvirrad (förutsatt att vi har samma manual :P)
Kan faktiskt tycka att det är lite onödigt, tycker inte att det tillför så mycket, men så kanske jag missat en vital del när det kommer till fototeknik med?
Paulina
Lo 1 och Hi 1 är vanliga ISO-värden men med andra namn helt enkelt. De heter antagligen så för att göra det extra tydligt att du använder ett väldigt högt eller väldigt lågt ISO. Lo 1 brukar oftast motsvara ISO 100 och Hi 1 brukar motsvara runt 6400 - 12800 beroende på vilket det högsta "vanliga" ISO-värdet på kameran är.
EV betyder exponeringsvärde och är ett sätt att mäta exponeringen på, men förkortningen brukar ofast dyka upp i form av exponeringskompensation (EV +1 t.ex.). På Nikon har exponeringskompensationen en symbol som föreställer en fyrkant med ett plus och ett minus i. Exponeringskompensationen använder du när du fotar på automatik och t.ex. vill ha en lite mörkare eller ljusare bild än vad kameran ger dig. Kameran exponerar ju inte rätt hela tiden, och kan ju i vissa svåra situationer exponera helt fel på automatiken. Eller så kanske du bara vill ha en lite ljusare eller mörkare bild för att få till rätt känsla, eller något liknande. Du använder dig då utav exponeringskompensationen.