Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 2808 ggr
Creation
0

Canon eos 500D vs. Nikon D5000

Nu gäller det äntligen! ;-) Jag ska inskaffa min första systemkamera snart och efter mycket om och men står valet mellan dessa två kameror(med följande objektiv):
- Nikon D5000 + OPTIK AF-S DX 18-55 ED VR
- Canon EOS 500D + EF-S 18-55 IS

Någon som har någon av dessa kameror och kan berätta lite om dem? (samt gärna visa provbilder) Det lutar åt Nikon D5000, men jag är lite osäker. Vill verkligen att det här valet ska bli bra!

Förut funderade jag på Canon eos 1000D eller Nikon D3000, men eftersom detta ska vara en kamera jag ska kunna använda länge utan att växa ifrån tänker jag nog satsa på någon lite mer avancerad kamera. Dessutom ser jag filmningsmöjligheten som ett stort plus!

Eller är det bättre att köpa ex. Canon eos 1000D och köpa till ett bättre objektiv?

Lite hjälp, tack?

/Louise - Medarbetare på marsvin.ifokus.

Jojaton
0

Om du har råd hade jag nog satsat på en Nkon D5000 med ett 18-105 VR. Lite mer objektiv för pengarna och dessutom lite mer zoom, vilket är bättre till djurfoto. Men det kitet kostar ju också lite mer.

Jag är själv Nikonist, så rekomenderar ju självklart Nikon, haha. Men jag föreslår att du åker och testar båda kamerorna (om du inte redan gjort det) i en fotobutik och se vilken du gillar mest - du ska ha kul när du fotograferar!

Johanna - Instagram

Zakaraa
0

Jag har själv Canon EOS 1000D med ett Tamron AF 55-200mm F/4-5.6 LD Macro objektiv (fick EF-S 18-55 IS med kameran) jag älskar den kameran, men jag är väll inte den bästa fotografen heller så det beror väll på hur långt inom foto du kommit

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Creation
0

#1 Hm, köper jag en D5000 istället för ex. D3000 tänker jag nog vänta med att köpa till ett bättre objektiv, då jag måste lära mig handska kameran rätt först(som jag förstått det är D5000 lite mer avancerad). Skulle jag inte vara nöjd med 18-55 VR objektivet då kan jag köpa till ett bättre senare. :-) T.ex. en 55-200 VR? Då kan jag väl varva efter behov?

Eller så köper jag en D3000 med ett bättre objektiv. Fast jag tror att jag skulle sakna filmningsfunktionen lite då. Bland annat..

Bra förslag att känna på kamerorna i butiken! Jag vet inte om de har just dessa kameror i kamerabutiken som är närmst mig, men jag kan alltid kolla…

Svårt att komma på om man är Nikonist eller Canonist. Tungan ute

Jojaton
0

#3 Nikonist/Canonist blir man när man fått kameran, höhö.

Men D5000 är inte jättemycket mer avancerad än D3000, du kan ju köra auto-inställningar i början.

Den största skillnaden isfall är att D3000 har en speciell guide för nybörjare inbyggd, vilket inte D5000 har.

Johanna - Instagram

Banankaka320
0

Enligt mig är canon bäst!

minkaninester
0

Nu har jag inte någon av dessa kamerorna, men jag har en Nikon D3000. Och jag har också fotat med en D5000 och den enda skillnaden är att D5000 har en vridbarskärm och filmfunktion, vilket inte D3000 har. Men D3000 har den såkallade " Guide läget ".

I min åsikt, så är du inte beroende av filmfunktion och vridbar skärm, så är D3000 ett billigare alternativ. :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Jojaton
0

Är inte D3000 mindre också?

Johanna - Instagram

minkaninester
0

#7: Jo jag tror den är lite mindre också :)

MVH.
Louise T
Medarbetare på Dvärgkaniner.ifokus.

" Everybody needs inspiration "

Pandy
0

Tänk dig D3000 som en ny variant av D60 med det s.k. guidläget, annars är det ingen skillnad:) + lite nya knappar;)

[SarahOhrn]
0

Jag kan inte just dom här modellerna men om jag jämför Canon o Nikon så föredrar jag Nikon. Jag har en Nikon D40 dock…

Min syster har Canon 400D och visst, jag gillar bilderna hon får på auto, dom ser mkt bättre ut än mina! :P Trots samma objekt och ljus, i alla fall på skärmen på kameran men det kanske är skärmen som är annorlunda. Sen är ju hennes skärm större om jag inte minns fel..

Men den är otympligare att hålla i, plastig och låter mycket mer. Så jag håller mig till Nikon. Vill dock ha en D3000 i stället för D40 som nu..

Jojaton
0

#10 Det är inte så stor skillnad på Nikon D40 och D3000, största skillnaden är nog att det är fler pixlar i D3000, men sålänge man inte gör väldigt stora utskrifter så syns det ingen skillnad på 6 och 10 - som jag tror D3000 har.

Johanna - Instagram

Mari
0

Jag kan tyvärr inte hjälpa dig i frågan att välja en av dessa, de jag kan råda dig om är att gå till en fotoaffär och känna och klämma på både en canon och en nikon så får du en bättre uppfattning om vad för märke du gillar och sen kan du gå därifrån för att fundera på vilken modell du ska köpa.

Jag har alltid haft canon men även fotat med nikon och ärligt talat så tycker jag om båda, blev bara en canon jag köpte då det var extrapris på en sådan och sen har jag fortsatt att uppgradera mig med canon då jag har objektiv och tillbehör som passar den. Så en nikon är inte fel det heller.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[SarahOhrn]
0

#11 Jag vet att det egentligen är så men åh andra sidan, varför köper man inte en D40 för 2000 kr i stället för en nyare dyrare om det inte är någon skillnad =) Hittills har jag inte haft problem med att det bara är 6px men känns ändå lite lite och som att den är väldigt gammal o ute och inga bra funktioner men jag vet inte, får fundera lite på de …

Jojaton
0

#13 I såfall hade jag satsat på att köpa en D90 eller eventuellt en begagnad D80…

Johanna - Instagram

Creation
0

Jag har varit i butiken nu, som ni tipsade om, och känt lite på de olika systemkamerorna. Jag tyckte att Nikon hade ett mycket skönare grepp än Canon(Canon kändes plastig?). Butiksbiträdet som hjälpte mig var en solklar Nikonist, så jag fick veta massor av intressant info om deras modeller. :-) Det kändes väldigt bra! Jag tror att det blir en Nikon, trots allt.

Vad är de största skillnaderna mellan D3000, D5000 och D90? Det var de modellerna jag kände på i butiken. D90 kändes grymt skön att hålla i och verkar vara en väldigt bra kamera(i rätt fotografs händer). Är den något för en nybörjare? Lite dyrare än jag tänkt mig, men kan jag hitta en bra begagnad så…

Bildmässigt, ger modellerna mycket olika resultat? I autoläge då.

[SarahOhrn]
0

#15 Jag rekommenderar verkligen Nikon! Den känns mer rejäl och som jag skrev längre upp och även du verkar tycka känns Canon plastig och svårare att hålla i! :) Tycker du gör ett bra val..

D90 och D40 är nog ganska liknande så sett skulle jag tro och dom är riktigt sköna att hålla i!! Tror inte heller det är så stor skillnad, speciellt inte i autoläget, på kvaliteten… På varken D40, D90 eller D3000 men det är ju fler pixlar bara om du ska förstora mycket.

Jag vet att min D40 duger gott och väl egentligen men ändå vill jag ha en D3000 eller D5000, vet inte varför men D40 känns lite väl, gammal :P

Jojaton
0

#15 Rent bildmässigt är det inte så stor skillnad - största skillnaden ligger egentligen i att D90 har bättre ergonomi och det är enklare att ändra inställningar när man senare börjar fota halvmanuellt/manuellt.

I autoläget blir skillnaden i bildkvalitén inte så stor, nej.

Johanna - Instagram

Martin
0

Nu verkar du ha bestämt dig för Nikon, men annars så har Canon släppt sin uppföljare till Eos500D, och den heter Eos550D.

Har själv bara erfarenhet av Canons Eos 450D, Nikon D40 (av ovan nämnda kameror) och tror nog att vad du än väljer av dessa (motsvarande inom resp märke) så kan de leverera bra bilder. Är du bara intresserad av autoläget tycker jag du skall nöja dig med en av de mindre avancerade modellerna - finns ingen mening att betala för saker du ändå inte kommer att använda.

mvh Martin

[SarahOhrn]
0

Ja, är det automatiskt läge och enklare amatörkamera så är ju helt klart Nikon D40 bra för BRA pris nu! Även med manuella inställningar kan du få BRA bilder.

Creation
0

När det kommer till att ställa in manuellt då? Går alla modellerna att ställa in på samma sätt, eller har någon ex. fler funktioner(vet att D90 har fler rattar, en extra skärm och jag tror möjlighet till högre ISO-värde, men vad mer)? Eller är det bara svårighetsgraden när det kommer till att ställa in som varierar? Obestämd
**
#19** Jag planerar ju att lära mig ställa in den manuellt sen, tänkte att jag bara skulle använda auto en kort period, medan jag lär mig sköta ISO, brännvidd osv. Tänkte mer(ang. autoläge) att jag ville se hur stor skillnad kamerorna hade i grunden.

Vill nog ha en lite nyare kamera än D40. Som du själv sa, känns D40 lite gammal. ;) Och jag vill gärna ha liveview, som jag tror att D40 saknar? Jag vill ha möjligheten i alla fall.

#18 Jag är ganska säker på att det är Nikon jag vill ha, men tack för tipset ändå. :-)

#17 Jaså, är D90 lättare att ställa in? Jag tycker då att det ser svårare ut med alla dessa olika rattar och knappar(förstod inte riktigt vad alla värden på den mindre skärmen betydde, t.ex.). Det känns enklare att ha allt på ett ställe, på en bra skärm.Tungan ute Men jag är ju inte så haj på systemkameror än.

[SarahOhrn]
0

Ah, den saknar ju det! Sklle nog ta en D90 tror jag eller ev. D3000. Men har dom liveview? :S Visste inte det :P Ska nog införskaffa någon av dessa så småningom också.

Creation
0

#21 D3000 saknar liveview, men D90 har. :-) Fast liveview är ju inte sådär jättenödvändigt egentligen, har hört att det blir bättre bilder ifall man inte använder sig av det. Men det är åtminstone trevligt att ha under sina lata fotodagar. ;-)

Creation
0

Jag är väldigt säker på att det är Nikon D5000 jag ska ha nu! :-) Prismässigt och "inställningsmässigt" verkar den passa mig väldigt bra.

Ska kolla vilket pris den finns för i butiken nära mig imorgon, så kanske det blir kameraköp på onsdag. Kostar den för mycket i butik blir det nog internetköp om två veckor istället(ska resa bort på torsdag o vara borta två veckor). Men det funkar bra det med. :-)

Tänker börja med 18-55 mm VR objektiv, och sen kanske köpa till ett 55-200 mm VR objektiv ifall jag känner att det behövs. Spännande! Skrattande

Jojaton
0

#20 På nybörjarkamerorna måste du ställa in vissa inställningar via menyn - på D90 så finns det "snabbknappar", kan se krångligare ut, men egentligen är det enklare Flört

#23 Jag tror den kommer passa dig kalas Glad

Johanna - Instagram

[BonnieL]
0

Ursäkta att jag drar upp en gammal tråd, men..
Om jag förstod rätt så är det bara D3000 som har inbyggd guide för nybörjare?

[Bolten]
0

Jag har båda och föredrar absolut Nikon 5000D :)

[Bolten]
0

Bild tagen med Nikon 5000D

[Bolten]
0

Bild tagen med Canon:en

[Bolten]
0

Bilderna blev lite ihoptrykta… haha

båda är jätte bra men gillar ändå Nikon lite mer :)

my-real-life
0

#29 Vad är det för Canon + objektiv ? vad är det för nikon + objekiv? :)