Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 581 ggr
Raggedydoll
0

Tipps på objektiv?

är på väg att köpa en ny kamera (bara nyare modell) och är då även ute efter ett nytt objektiv. Vad skulle ni rekomendera till en Canon EOS 400D/500D för att fotografera katter i både bra och dåligt ljus?

S*Raggedy Doll
- Vi har kattungar :)

www.RaggedyDoll.se

Aviendha
0

ett fast 50/f1.8 (eller är det tom 1.4?) är ett mycket prisvärt objektiv. Kostar lite och ger bra bilder även i lite sämre ljus. Finns nog mer än en tillverkare som gör dem så jag kan inte säga vilken som ska vara bäst, men spontant tror jag inte att man blir missnöjd oavsett märke.

Mari
0

Om du vill ha ett fast objektiv som Paulina här ovan rekomenderar så rekomenderar jag dig att köpa canons egna 50mm 1,6, kostar runt 1000kr och är helt klart prisvärt!
Dock kan du ej ta närbilder men du får ett objektiv som fungerar bra i dåligt ljus samt tar skarpa bilder och bakgrundsoskärpan är riktigt fint!

Jag har nyligen köpt 1,4 varianten som kostar några tusenlappar mer men den billigare varianten får man otroligt mycket för pengarna.

Sen undrar jag vad du har för kamera just nu? Och för objektiv till den?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Rosino
0

#2 Det är 1.8 och inte 1.6 Glad

Mari
0

#3 Helt rätt jag som fått för mig fel Skäms

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Missel
0

Jag rekomender också det objektivet, Har det till min 400D.

Raggedydoll
0

Nu har jag en Canon EOS 400D med kit objektiv och ett Sigma 70-300.

#5 Får man se någon bild? :)

S*Raggedy Doll

www.RaggedyDoll.se

Metinia
0

Jag kan inte heller annat än rekommendera samma objektiv som redan nämnts flertalet gånger, efterson du har en Canon så tycker att du ska ta Canons egna variant (Canon EF 50mm f/1.8 II). Jag har också det till min 400D och det är riktigt bra i dåligt ljus jämfört med väldigt många andra! Och det korta skärpedjupet är SÅÅ läckert! Skrattande

Eftersom du redan har ett telezoom så tror jag knappast att du behöver ett till, och egentligen så är det nog mitt telezoom som jag använder mest för att fotografera djur, för att det är en så behändig brännvidd som gör att jag slipper röra på mig allt för mycket och jag behöver inte heller ligga/sitta/stå "farligt nära djuret" (lite "farligt med lekande katter ibland Flört).

Missel
0

#6 Här är en bild.

Kan lägga upp fler bilder, senare idag. För klockan är mycket och jag borde sova för länge sen…

Samtiliga bilder är tagna med det objektivet.

Missel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Björklöv.

Raggedydoll
0

#7 ja :) Långzoomen är guldvärd ibland, men eftersom jag har en egen uppfödning blir det mycket fotografera katter, inomhus så har bara det dåliga kitobjektivet att använda :P

#8 WOW säger jag bara :O kanonbilder :D

En allmän fråga. Vilket är bäst att satsa på? den billigare eller den dyrare? vilken är skillnaden?

S*Raggedy Doll

www.RaggedyDoll.se