Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: kritik-hård
Läst 828 ggr
IdaT
0

(H) Kritik - Finska Lapphundar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var på utställnig i Rimbo för någon vecka sedan med Lilleman och passade på att ta med mig kameran och fotografera lite. Här är tre resultat av det.

1. Tycker att den luftiga beskäringen gör bilden på något sätt, jag gillar också vinkeln, däremot är jag osäker på centreringen av huvudet, man kanske skulle kunna ta bort lite bakom och under?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

IdaT
0

2. Är lite osäker på hela den här bilden faktiskt. Jag har fångat steget och skärpan ligger bra, men i övrigt känns den ganska… Nja.

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard

IdaT
0

3. På något sätt älskar jag känslan i den här bilden (och hatar bakgrunden). Det är något lugn i valpens ögon som jag gillar, ungefär "hej, vännen"… Men ja, något säger mig lite portfoliobild. Hade det varit min Lilleman hade jag inte tvekat att smälla upp den på väggen.

IdaT
0

Kör på en liten putt, någon måste ha något att säga om bilderna… Flört

eellzyy
0

JÄTTE FINA BILDER! Gud så söta hundar!

Aviendha
0

#1 Jag hade nog valt att beskära bort lite till vänster för nu ser man en höft och en hand som jag tycker stör lite - då får man ju dessutom bort centreringen av hundens huvud. Kanske hade kapat något på höjden med.

#2 Som du säger så fångade du steget bra och skärpan ser okej ut :) Däremot vet jag inte om det är jag som ser galet eller om det är vinkeln (eller om lapphundar egentligen ska se ut så, jag har bara sett ett fåtal) men huvudet ser lite väl litet ut och rumpan ser lite väl stor ut ;)

Jag vet att man håller hundarna kort vid uppvisning men iom att hunden här går så långt bakom föraren så ser den mer släpad än uppvisad ut vilket jag inte riktigt tycker går ihop med en annars fin hund i en fin rörelse. Det förtar känslan för min del.

#3 Riktigt synd på bakgrunden, för jag gillar bilden i övrigt väldigt mycket! Får samma känsla som du, värme, vänlighet och nyfikenhet. Kanske hade man kunnat kapa lite på höjden, nu är det ju där det är mest störig bakgrund, visst, man får ju inte bort den helt men eftersom det är mycket luft där så leds blicken lätt dit före det fina mötet mellan två hundar vilket är synd. Det som är viktigast i bilden är ju mötet så jag tycker inte att man förlorar genom att kapa luften (som även om den hade varit "ren" känns lite oprotoprtionerlig gentemot motivets blickfång och dess höjd)

IdaT
0

#4 Tack så mycket!

#5 Tack så mycket för din kritik!
Bild nummer 1 måste jag exprementera lite med beskärningen. JAg försökte innan jag lade upp den här, men tyckte inte att jag fick till det på något bra sätt…
På nummer 2 tror jag att man luras lite av pälsen och svansen, så att rumpan, sett till muskler och så vidare, inte är så stor som den ser ut. När jag tänker bort det så får jag henne ganska porpitionelig ut, i mina ögon i alla fall.
Bild nummer tre har du bara helt rätt i din kritik, och jag tänker försöka exprementera lite med beskärning av den.

Aviendha
0

#6 Jo, de har ju en hel matta av päls som gör att de ser pluffsigare ut än de är och tänker man bort det så blir det ju som du säger - bra. Det kan jag själv se om jag funderar lite kring det men just eftersom jag inte är säker på hur rasstandarden ska se ut (de jag sett har haft riktigt stora huvuden) så blev jag osäker om det var ett fall av: "så är det" eller: "lite fel, tänk bort saker så blir det rätt". Jag kan personligen tycka att ett lyckat foto ska vara färdigt för betraktaren, man ska inte få en "felkänsla" när man kikar på det eller behöva "tänka bort" päls eller vad det nu kan vara för att få till det. En lätt ändrad vinkel vid själva fototillfället hade antagligen ordnat det och eftersom du bad om hård kritik så tar jag upp en sådan "småsak" :)

IdaT
0

#7 Tar självklart inte illa vid mig, det är hård kritik jag vill ha, och din är mycket saklig (alltså precis det jag frågade efter). Men en liten parantes är det kan inte vara så att du sett mest hanar? Dom är lite kraftigare, framför allt kraftigare front jämfört med bakdel. Just denna tik var dessutom lite extra smäcker (och med ortoligt luftiga gångarter).

Men ja, det är en parantes, då inget av dom där sakerna påverkar hur bilden ser ut, och jag ska tänka på vinkeln nästa gång jag fotar finnar.

Aviendha
0

Nu när du säger det så har jag faktiskt det ^^ Tänkte inte ens så långt som att det kunde vara en könsskillnad då de hundar jag mest varit ikring på utställning (och då för år sedan) var vita älghundar och där är det mest huvudformen som skvallrar om kön på dem. Tikarna är givetvis aningen smäckrare, men proportionerna är rätt liknande :)

IdaT
0

Nu när jag skulle uppdatera min hemsida tänkte jag lägga upp två av bilderna här i tråden, så jag testade att beskära dom på nytt, och här är resultatet:

Samma bild som i #0

IdaT
0

Samma bild som i #2