(H)Kritik - Hösthund
Hej!
Här om dagen när jag var i stallet blev jag lite inspererad av alla fina höstlöv så jag kallad till mig hunden och tog med mig kameran och gick en kortis i skogen och fotograferade henne. Tänkte att jag skulle vija ha kritik på dessa 2 bilderna som jag är nöjd med.
Nikon D90 & Nikkor 50mm f/1.8
F/2.0 - 1/350 - ISO 200
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Nikon D90 & Nikkor 50mm f/1.8
F/2.0 - 1/350 - ISO 200
Modellen (Hunden) på bilderna är min hund Ninja en rottis på 4 år om någon skulle undra.
Mvh. Ida Lundahl

Jättefina bilder, hittar inget negativt på bilderna. 
Riktigt fina färger :) Och snygg hund
Tack så mycket, båda två! Roligt ni gillar bilderna. 
Någon mer som har något o säga? 
Mvh. Ida Lundahl
Mycket fina! Har du verkligen haft bländare 2,0? De ser ju skarpa och fina ut ändå, har du beskurit dem mycket? Fast det är klart lite mer kortnosade hundar kan man kanske köra med lite större bländare på..
Vilken fin hund! och underbara bilder. Jag håller på att försöka lära mig mer om fotografering och har också det objektivet men på en D80.
Några frågor för just dessa bilder:
Valde du F/2 för att objektivet är lite skarpare när man inte har det fullt öppet?
Jag har sett att många går upp lite i ISO, du valde 200, är det för att få lite snabbare slutartid, samtidigt som det inte ger något brus att tala om? Jag har fotat "allt" i ISO 100, men får nog börja testa lite högre även utomhus?
#5 Tack så mycket, roligt du gillar dom. Jo, använde bländare 2,0 i alla fall vad jag kan komma ihåg själv och har även kollat i bridge. Ja, hon har ju inte så lång nos så det blir bra skärpa ändå. Bilderna är inte beskurna alls, det enda jag har gjort är att höja kontrasterna lite på bild nr. 2 annars så är dom helt oredigerade.
#6 Tack så mycket, roligt att du gillar både bilderna och Ninja (hunden)! Jag valde f/2.0 för att få ett ett bra skärpedjup men ändå skärpa på hela hennes huvud/framdel.
ISO 200 har jag alltid. Det är standard på Nikon D90, de finns ett LOW läge men det använder jag aldrig. 1/350 är ingen riktig bra slutare om man verkligen vill frysa rörelserna i detaljer utan då ska man minst ha 1/500, men det räcker gott och väl till att fotografera min hund stillastående. Men det jag hade fått ha korta slutartid om hon hade forit omkring, sen beror det ju såklart på hur fort hon rör sig också. Men om man behöver kortare slutartid så behöver du inte vara rädd att höja till en 500 i ISO det ger inte något nämnvärt mer brus, i varje fall inte på D90 jag vet inte riktigt hur D80:n har för ISO-egenskaper men det är ju inte värre än att testa det! 
Mvh. Ida Lundahl
#7: Tack för tipsen! Jag provade ISO 400 på min D80 idag på en hundutställning inomhus (dvs lysrör). Det blir lite brus, men inte mer än att man nätt och jämnt ser det.