Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 1330 ggr
Rexkanin
0

Objektiv till Nikon D3000

Hej!

Jag har en Nikon D3000 och ska köpa ett till objektiv.
Det står mellan dem här:

**-Nikkor AF-S DX VR 55-200mm f/4-5.6G IF-ED 2185 kr - 4290 kr

-Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG Macro 1195 kr - 2399 kr**

Har hört att Sigmas har seg autofokus.. Men inte så mycket om det andra. Så jag undrar vilket som passar bäst?
Jag är en nybörjare :) Fotar mest djur.

Tack på förhand!
Mvh/ Johanna

(Inlägget finns på Foto.iFokus också)

//Johanna - Medarbetare på Rexkanin.iFokus

GUDÖ'S KANINER - gudoskaniner.weebly.com

Mari
0

Oj jag kan inget direkt om nikon men jag kan försöka förklara lite hur jag tänker angående objektivval.

Jag är inte helt säker men jag tror att nikkor är mer "anpassat" till just nikon, sigma är ju inte i mina ögon något specialanpassat objektiv för just nikon då det finns med de flesta kamerafattningar.

Jag har en kompis som har Sigmat, fast till en Canon. Jag har lånat det och både hon och jag upplever att det är svårare att få skarpa bilder när man är ute över 200mm, det gäller att ha bra ljusförhållanden och en stadig hand/stativ för att det ska bli riktigt bra. Den känns även aningen seg i fokus när jag jämförde med mitt liknande Canon 70-200mm.

Sedan är det just priset som skiljer också, hur mkt är du som nybörjare redo att lägga ut? Är du säker på att du kommer fortsätta med foto och vill utvecklas mer och mer så skulle jag nog ändå satsa på Nikkor, av någon anledning så känns det bättre än Sigma men jag kan som sagt ha fel.

Vad är det för djur du fotar? Ett teleobektiv är just bra för tex. hästtävlingar då man inte kan stå så nära, fotar man så djur så är detta inte så idealiskt då man måste stå en bra bit ifrån för att få skärpa och få allt inom sökarrutan.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

malin--a
0

Jag har Sigma objektivet och är väldigt nöjd! Dock kan autofokusen vara lite seg ibland men annars tycker jag det är toppen.