Byta bakgrund?
Ni som fotar i studio, hur gör ni för att enklast byta färg på bakgrunden när ni efteråt redigerar bilderna?
Jag har endast en vit bakgrund men har aldrig lyckats komma fram till hur man enkelt kan färga den i photoshop utan att det ser allt för konstigt ut.
Så ge mig nu massor med tips! 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#1 Okej, så du skapar ett till lager? Där du färgar och sedan suddar fram motivet som har sin vanliga färg? Eller fungerar det ändå? Som sagt, jag har ännu inte lyckats få det bra på något sätt 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ja jag lägger det i en lagermask, sen, inte suddar, utan ritar med antingen svart eller vitt det som ska titta fram i rätt färg.
Tack ska testa vid tillfälle! 
Någon mer som har nått bra tips?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Det är komplicerat att ändra nyansen mycket eller ljusheten mycket, men lite går bra att ändra om man går in på "select colorrange" i photoshop som man markerar bakgrunden med. Ska man bli proffs på friläggning kan man köpa moderskeppets dvd om kreativ retusch och montage,
#5 du vet mjöjligtvis inte vad select colorrange kan heta i den svenska versionen? Och om den ens finns med i cs3?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#6 Gå in på "välj" i gardinerna uppevid i photoshop, jag har cs2 eller 3, sedan heter det väl färg..någonting;) Det är inte så svårt att hitta;)
Tryck med pluspippeten på bilden de färgerna du vill markera och minuspippeteen de du inte vill markera och drag i den där spaken också i color range så blir det bra hoppas jag;););)
#8 Tack! Ska testa!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se