Få bra Agilitybilder?
Hej! Jag är inte sådär "proffs" på fotografering. Är mest inne nu på att försöka lära mig ta bilder på bl a hundar i rörelse utan att dom blir suddiga.
Jag har en Canon EOS 1000D och använder oftast av Sportläget. Men bilderna blir inte så som jag vill…
Någon som vet hur jag kan få bättre resultat?
Sen även hur jag ska få fina bilder på detaljer osv. dvs. "makrobilder".
Någon som kan vara snäll att hjälpa mig? :)
Jag har objektiven:
- Canon EF-S 18-55/3,5-5,6 IS
- Canon EF-S 55-250mm,F/4-5.6, IS
Mvh Hannasjessie. :)
Min första tanke är att du ska lära dig de manuella inställningarna, med dem kan du göra mycket mer än vad kameran fixar på egen hand. Och sedan handlar det mycket om att träna på att fokusera rätt när det går undan, låt kameran få fokusera klart innan du knäpper av och var inte för ivrig. Samtidigt så du inte får låta motivet försvinna innan du har tagit bilden
.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Använd manuella inställningarna :)
Kör själv på inställningen TV och har samma kamera som du
Ta dig en titt i användarhandboken du fick med kameran, där står massor med bra saker ;) (det var så jag lärde mig)
med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning
Okej ska ta en titt i den :)
Mvh Hannasjessie. :)
Välj läge s och välj slutartid 1/1000sek iso400 förinställ skärpan. tex om du fotar en hund som hoppar över hinder framifrån autofokusera på hindret och sedan växla till manuell fokus och backa 1dm om du fotar en jackrusell och ta bilden när hunden är ovanför hindret då får du skärpan på ögonen.
Macrobilder blir bra med macroobjektiv, dock inte ett måste men kolla in tamron 90mm/f2.8 1:1 för canon