Suddiga bilder
Har en Samsung ES65 (digitalkamera). Den tar jättebra bilder UTOM nu i snön. Alla bilder blir suddiga :( Testat massa olika inställningen men det är bara få bilder som inte blir suddiga. Vad kan det bero på?
Här är en av få bilder jag tog idag som blir ganska bra, men inte alls så bra som dem brukar. Har fotat innan i snön men med bättre kvalité. Blir bra när jag fotar hunden, men inte kaninerna ute i snön :(
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag tycker inte att bilderna var så jättesuddiga men jag förstår att du som är van att se dem ser på ett annat sätt.
Det jag tror kan vara orsaken är att kameran kan ha svårt att hitta fokuspunkterna när det är så vitt och ljust ute, den blandar säkert ihop motivet med snön och därav det blir dålig skärpa. Speciellt med den vita kaninen.
Jag vet inte om det går med din kamera men man kanske kan rengöra den på något sätt? Det kanske kommit smuts på linsen?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#2 Just dessa är inte det, men om jag t.ex tar 10 bilder, så är kanske 7-8 av dem jättesuddiga.
Har rengjort, och fotograferat inne, blir jättebra.
Kan vara så att den inte hittar fokuspunkerna, hur gör man då?
#3 jag är inte säker men det kanske är så att din kamera är just svag i det området? Så för att komma runt det så kanske du behöver en ny kamera.
Du kan ju även gå till affären där du köpte kameran och fråga om det verkligen ska vara såhär, eller om det kanske är något fel på kameran? De kanske kan se om några inställningar är felaktiga eller om det är något större fel.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#4 Kan vara så med. För den tar bra ibland ute och ibland inte. Men kanske har med att göra att kaninen är vit och då kan det inte urskilja?
#5 Ja det har det säkert något att göra med, eftersom det blir så svårt när allt då är vitt att hitta något att fokusera på :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#6 Ja det är det nog :D