Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotografera-djur
Läst 857 ggr
LitenPyssling
2011-01-02 14:16
0

Tips och råd

Går en fotolinje på gymnasiet som jag trodde skulle ta mig ännu ett steg vidare med inspiration och kunskap.
Men jag är otroligt besviken, efter enbart en termin med fotografisk bild som tillvald kurs så har jag tappat allt vad inspiration heter!

Har både hästar, kaniner och en katt som jag älskar att fota, eller snarare älskade. Jag finner ingen glädje alls i att fota längre och har inte rört kameran på länge, den samlar damm.

Så nu vill jag ha tips och råd om vinklar, kompositioner, färger (svartvitt/sepia osv), effekter med mera.
Samt vad jag kan fixa med i Photoshop CS3 för att klascha till bilden ytterligare.

För att ni skall veta vad ni har att fundera på gällande djuren då det är de jag vill fota så skriver jag ner hur de ser ut:
Katten: Kolsvart med jätte gula ögon
Häst nr1: Nordsvensk med lång svart man/lugg/svans, brun med svarta strumpor och ljus mule.
Häst nr2: Fjording, gul med vit man/lugg/svans med svart/brunt i och ljusare mule.
Kanin nr1: Dvärgvädur, viltgrå (Som en hare sommartid) med vitt på 3 tassar, bläs och krage, isblå ögon.
Kanin nr2: Dvärgvädur, Chinchilla med mantel (vit krage och i ansiktet samt underkropp)
Kanin nr3: Fransk Vädur, chinchilla färgad
Kanin nr4: Fransk Vädur, viltgrå med mantel (Som en hares sommarfärg) vitt i ansikte och underkroppen samt krage.

Nu vet ni vad ni har att fundera på, och kom med allt och ingenting.
Har en liiiten fotostudio på 60*60*60 som jag kan ha dvärgvädurarna i, kameran är en Nikon D80 med objektiven:
Nikkor 18-55 3.5
Nikkor 55-200 4.5
Sigma 70-300 4.5 Med macro

Snälla hjälp, vill verkligen ha tips så jag inte bara sitter på baken och grubblar på hur och vad jag ska fota!

-.::Mvh Evve::.-  Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg

Mari
2011-01-02 17:40
0

Nej vad tråkigt att kursen inte hjälper dig något, är det för lätt? Eller vad är det som gör att du inte känner för kursen?

Det jag brukar göra är att kolla mycket på andra fotografers bilder, välj ut några som du verkligen gillar och försök sedan att fundera ut hur de har gjort för att få bilden just sådär. Sedan är det bara att försöka testa sig fram själv.

Det jag har märkt när det gäller djur så är det ofta bra att ha med sig en medhjälpare, du kanske har något syskon, vän eller en förälder som kan hjälpa dig att "hålla reda" på djuret så att du kan fokusera allt på fotograferingen. Jag brukar även visa bilderna direkt i kameran för den jag har med mig och då brukar jag direkt få kommentarer på vad man kan göra bättre :-)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Aviendha
2011-01-02 20:03
0

Det finns ju en uppsjö fotografer och deras alster till allmän beskådan på nätet (om du inte har böcker vilket kan fungera suveränt det med) så kolla, leta, klura, hänförs. Kanske kan det vara lämpligt att kika mer på sådana kategorier som du gillar/gillade, då ex katter, hästar, kaniner då det antagligen ligger dig närmare hjärtat än.. ja, något du inte är så intresserad av, eller något som kanske är svårt att ordna rent praktiskt som ex. astronomifoto eller undervattensbilder. Jag brukar iaf bli inspirerad när jag betraktar alster skapade av riktigt duktiga människor, oavsett om det skulle vara foto, virkning eller crossåkning. Även om man inte alls lirar i samma liga så kan man få en massa uppslag och motivation :)

LitenPyssling
2011-01-04 18:45
0

#1 Vet inte alls vad det är, tror det är för att det är för enkelt. Inte alls roligt att ens tänka foto längre.

Tack för tipset! Har ju en väldigt snäll kille som gärna hjälper (A) =D

#2 Har kollat på en hel sjö med duktiga fotografen (enligt mig) och fått en del bilder som jag gillar, men tyvärr handlar dessa oftast om naturens gång, alltså att det skall vara dimma och så och det är ju inte det enklaste att bestämma över =/.
Men ska absolut kolla vidare!

selfrejection
2011-01-04 22:14
0

På hästfoto iFokus finns en artikel om inspiration, den tycker jag du ska läsa :)

Martin
2011-01-05 18:35
0

Ett annat och kanskse lite udda förslag som är lite tvärs emot vad du önskade: Släpp djuren och fotografera något annat. Arkitektur, landskap, porträtt på människor. Macro. Vad som helst.

Eller, våga släppa kameran och tänka att den inte får bli ett "måste". Har man ingen inspiration blir det inte bättre av att "tvångs ta" några foton.

Ett annat förslag - om du nu skall fotografera - är att försöka ta bilder du inte brukar göra. Hitta en bild du gillar (i studiomiljö då, så du slipper problem med yttre faktorer som dimma osv) och försök ta en likadan. Helst skall du inte tjuvkika på vad fotot du skall efterapa har för bländare, iso osv utan själv komma fram till det. Man kan lära sig mycket på det.

Lycka till!

mvh Martin

LitenPyssling
2011-01-05 18:38
0

#4 Tack! =)

#5 Tack!
Jag vill verkligen fota, men inspirationen saknas =/