Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 780 ggr
Rero
0

Objektiv hjälp!

Jag ska köpa ett nytt objektiv nu har jag bestämt mig för men jag vet verkligen inte vilket jag ska köpa!
Ska jag köpa ett Nikkor 55-200 eller ett Tamron 70-300 ? Dom kostar lika mycket men med Tamron kan man zooma 2 gånger längre. Jag kan verkligen inte bestämma mig och behöver därför eran hjälp! Jag har nu bara kit objektivet 18-55 mm. Jag har en Nikon D3000!

Tack i förhand!

Zvintos
0

Jag skulle valt Nikkor, helt enkelt för att det har stabilisering vilket inte Tamronet har.
Jag har haft båda och gillar helt klart 55-200 bättre.

Banankaka320
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en Tamron 70-300 så jag skulle välja det :D

Tre bilder som jag använt objektivet med :)

Warney
0

Jag skulle satsat på Nikkor om du vill ha bättre kvalite och tamron om du vill ha längre zoom.

// Warney
Kolla gärna in på Ranhammar Racings team facebooksida ---------------------------------------> www.facebook.com/ranhammarracing

Martin
0

Jag har fotograferat en del med Nikkors 55-200 på en D40 och det är ett helt ok objektiv. 200 mm är lite för lite för mig (de gånger jag behöver tele) så det passar inte riktigt mina behov utan när jag köper ett kommer det troligen att bli Sigmas 120-300 eller ett 70-300. Jag kommer inte att köpa ett teleobjektiv utan stabilisering.

Ju längre brännvidd ju svårare är det att få skarpa bilder handhållet - framförallt om man inte har stabilisering.

mvh Martin

Rero
0

Okej, jag ska använda det till att fota häst hoppning, kanin hoppning agility, och hästar och hundar annars också. Ja som ett vardags obejktiv. Kan verkligen inte bestämma mig :/

Martin
0

#5 Kan du låna någons kamera/objektiv och testa med innan så skulle det ju vara bra. På de flesta objektiv har jag för mig att man kan stänga av IS så om du har möjlighet att låna ett 55-200 objektiv och stänga av stabiliseringen kan du se hur det blir med den. Det kommer att bli sämre med ett 70-300 eftersom att det är större brännvidd och mer känsligt. Som sagt - jag skulle inte köpt ett 70-300 utan stabilsering för frihandsfotografering. Å andra sidan - är man väldigt stadig på handen eller enbart använder väldigt korta slutartider så är det kanske inget problem.

mvh Martin