Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettdjurfoto-ifokus
Läst 1011 ggr
Mari
0

Utvärdera 2010!

Jag tänkte att ni medlemmar får hjälpa till att tycka till om sajten, hur tycker ni att det har fungerat under 2010?

Vad har varit bra/mindre bra på sajten? Vad kan förbättras?

Vad tycker ni om "fokus på", fotoutmaningen samt veckans fråga? Är det något ni saknar eller tycker är överflödigt?

Kom igen och berätta! Så kan vi tillsammans göra djurfoto.ifokus ännu bättre under år 2011 Skrattande

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Denna kommentar har tagits bort.
Martin
0

Skall fundera, återkommer!

mvh Martin

Martin
0

Veckans fråga

Jag tycker att veckans fråga är bra men för mig är det inget självändamål att ha ny fråga varje vecka. Kanske skall den döpas om till "Aktuell fråga" eller motsvarande så har vi ändå som mål att ha en ny fråga varje vecka - men har vi alla mycket att göra och det inte kommer upp något eller om det blir idébrist på bra frågor så tycker jag det drar ner intrycket lite om man har en veckans fråga och det inte blir varje vecka.

Fokus på

Det tycker jag också är bra även om jag nog måste erkänna att jag inte läst alla.

Bildkritik

Det är inget självändamål med att vi som värdar och Medarbetare skall ge kritik på alla bilder men vi (jag i alla fall) borde nog bli bättre än vad vi varit under delar av året. Jag tycker också att vi borde bli tydligare i vår kritik och bättre premiera bra och genomtänkta bilder än "visa upp bilderna" som fortfarande förekommer om än i mindre utsträckning.

Fotoutmaningen

Har väl varit sådär aktivitet tycker jag. Tycker att det är ett kul sätt att öka kreativiteten hos folk och kanske få dem att testa något motiv eller fotograferingsmetod som de inte brukar använda. Bör vi nog ha kvar men kanske se över formerna lite för. Har bläddrat igenom lite nu i forumet och hittar ingen sådan sen början av december?

Tävlingar

Populära inslag och det tycker jag att vi bör försöka ha återkommande - behöver ju inte vara några speciella priser utan kanske bara att bli intervjuad, hamna i fokus osv. Om jag kommer på något jag kan avvara kan jag donera det som pris men har ingen sådan tanke just nu.

Guider, skolor, inspirationsartiklar

Det brukar också vara populära saker. Jag är kass på bildbehandling så där har jag inget att bidra med. Dock så har jag en tanke om att bli aktivare med fotografering under 2011 när jag köpt ny utrustning (som jag äntligen tror att jag kommer att kunna prioritera) och då kanske jag gör någon artikel eller liknande om tips och tricks för att fotografera vilda djur och fåglar.

Här tror jag att vi alla kan bli bättre på att bidra med något, om inte artiklar så i alla fall uppslag. Det finns ju kanske någon på forumet som är vass som kan få skriva en artikel eller intervjuas om hur hon/han brukar jobba.

2011 för mig och mitt engagemang

Jobbar på heltid fortfarande men dagtid istället för 3-skift vilket har både för- och nackdelar med sig. Kommer under första halvåret att utöver 100% jobb även försöka mig på lite distansstuider, dels en kurs jag tror skall vara ganska enkel i att bygga hemsidor med CSS men även en om "Bild som kommunikation". Det kommer såklart att ta lite tid att jobba 100% och plugga 25% och samtidigt rådda ihop familjelivet men jag tror det går och det kommer nog att bli en del inlägg här också. Kanske en del kopplat till kursen i bild och kommunikation - om den nu är något att hänga i granen. Det vet jag inte heller. Jag hoppas i alla fall att kunna bidra med minst vad jag gjort i år även om det kanske inte är så mycket mer än möjligen som stöd och bollplank. Men som sagt - kommer jag bara ut med en kamera lite så blir det nog automatiskt också lite mer inlägg här.

Det var lite tankar och idéer från min sida.

mvh Martin

Martin
0

Tillägg ( Vett & Etikett):

Med anledning av annan tråd om eventuella troll så tycker jag att vi under 2011 försöker vara "hårda". Inte så att vi jagar iväg folk men forumet skall vara trevligt och får vi någon medlem som tror att de är något och rackar ner på andra eller som är allmänt otrevlig så tycker jag att vi stävjar det direkt.

Har vi förresten några policyregler för vad som renderar varning osv eller avstängning direkt? Om inte kanske vi skall formulera sådana också.

mvh Martin

Mari
0

#4 Helt klart ska vi arbeta fram någon slags policy för just detta. Jag har inte varit med om att det har behövts förr men det verkar bli mer och mer vanligt med så kallade troll här inne på iFokus så det kan vara bra att gardera sig Glad

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Metinia
0

Precis som Martin saknar jag Fotoutmaningen lite, känns som om den försvann. Dags att leta fram den igen?

Veckans fråga tycker jag känns lite framtvingad och tråkig på något vis. Jag tycker det är roligare att vi värdar/medarbetare och medlemmar helt enkelt själva skriver nya inlägg med diskussionsfrågor när vi kommer på dem! Det tror jag kommer att ge alla lite mer fantasi att både skapa diskussionsfrågor och svara på dem, för det regelbundna försvinner och på så sätt blir det lite mer "spännande".

Artiklar saknar jag! Det var ett tag sedan nu det hände något och det borde vi helt klart ta tag i igen!

Det här med tävlingar är ju alltid lite klurigt, men vi borde nog dra igång lite fler sådana kanske? Det behöver kanske inte vara allt för stora med pris osv, utan det kanske helt enkelt kan vara mindre där man vinner äran och chansen att få en artikel om sig här på sidan?

Och tävlingar kan ju säkert ganska lätt vävas in i olika teman - något som jag tycker att vi ska satsa på och testa ordentligt under 2011. Det är ju trots allt nytt år och det ger nya chanser och nya möjligheter. Så varför inte dra igång ett tema så snart som möjligt? Kanske Vinter? Eller Snö?

Martin
0

Vinter och/eller snö är ett bra starttema tycker jag!

mvh Martin