Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikettfotoutrustning
Läst 839 ggr
Perly
0

Bästa för rörelse

Har ett bra tag nu användt en långzoomare när jag fotar djuren, hästar och katter som alltid verkar röra sig så snart bilden knäpps av…

Vill nu köpa en Nikon då jag är totalt trött på canon, seg avtryckar sålänge man inte har skyhögt iso vilket resulterar i extremt brusiga bilder utan fullständig skärpa på motivet + extrem ljuskänslighet…

Vad skulle ni se som bästa kameran/objektivet för att kunna ta skarpa "på sekunden" bilder när något rör sig i tempo?

tack på förhand

Alltid Oavsett

Martin
0

Vad gäller långzoomare så antar jag att du menar någon form av kompaktkamera och då har du problemet med "seg avtryckare" oavsett vilket märke du använder dig av (i alla fall jämfört med systemkameror).

Bästa kameran / objektiven - då snackar vi såklart proffsklassen och bra många tusenlappar men det är nog inte det du behöver. Det är ganska få som behöver de - även om de är "bäst".

I princip vilken modern digital systemkamera som helst kan du få de bilderna du vill ha med. Canons, Nikons, Pentax eller någon av de andra märkena spelar i stort ingen roll.

Jag har själv en Nikon D40 som jag lånar för tillfället men kommer köpa Canons 60D så småningom. Ju mer ljuskänsliga ("lågt f-värde") objektiven har ju större är såklart möjligheterna att få till det utomhus även vid lite mindre bra väder och med korta slutartider för att frysa rörelserna utan att höja ISOt allt för mycket. Å andra sidan så på många av de nyare digitala systemkamerorna så går det alldeles utmärkt att använda betydligt högre iso än vad man kan göra på kompaktkamerorna men ändå få i princip brusfria foton.

Jag har lite dålig koll på vad som är det senaste inom de andra märkena än Canon, men jag tror du skulle komma lång med en Canon 550D, men även tidigare modeller skulle säkert kunna tillfredställa ditt behov.

Nu ville du över till Nikon skrev du och då tror jag det är Nikons D3100 som är senaste modellen i motsvarande prissegment som Canons 550D. Men det finns både billigare och dyrare.

Ett tips kan väl vara att kika runt lite på foton som är i stil med de du vill ta och se vad de fotograferna har använt för utrustning.

Sen handlar såklart allt om att lära sig sin utrustning också - det hjälper inte med de dyraste prylarna om man inte vet hur de används.

mvh Martin

Metinia
0

Jag håller med det Martin skriver, mycket vettigt. I klassen "nybörjarsystem" kommer du inte att märka någon skllnad alls på olika modeller och märken i princip. Skillnaderna är marginella och ligger mer i design m.m. i kamerorna.

Vilket objektiv, m.m. som passar bäst beror ju helt på din budget. Hur mycket har du att lägga på kamera och objektiv ungefär? För du får självklart de bästa prylarna när du lägger ut mest pengar, men ibland tillåter ens plånbok inte detta och då är det helt enkelt mer prisvärda alternativ som får eftersträvas.

Perly
0

Mjo, finns väll ca 10.000 för tillfället som är tänkt till kamera, kollade på D3100 för några veckor sedan men den var väldigt seg fastän infon man hittar om slutartiden är bra…
Har fått för mig att D90 ska få en uppföljare snart också, så då kanske priset på den går ner lite, den var väll den snabbaste av dom jag testade då.

Alltid Oavsett

Metinia
0

#3: Ja, det kan vara värt att kolla upp! :)

mille-star
0

På vilket sätt tyckte du D3100 var seg??

Mimmi
0

D90 har redan fått en uppföljare - D7000. D90 har alltså redan sjunkit i pris en hel del. Huset fanns ju på Expert för bara 5 000 kr ett tag.

Jag är väldigt fundersam till att du upplever kamerorna som "sega". På vilket sätt tyckte du att den var seg? Uppstarten? Fokuseringen? För långa slutartider?

Jag tycker det låter lite som att du på grund av att du inte har så stor koll på kamerans olika funktioner och inställningar och därför upplever kameran som seg. Har du befunnit dig inomhus under dåliga ljusförhållanden när du testat kamerorna?

Perly
0

#5 Alldeles för lång slutartid fastän man drar ned den till "max"…

Testat i "dåligt ljus" med flera olika inställningar, i kraftig belysning m.m för att se hur det ter sig, det mesta inomhus då det är kallt ute.

Alltid Oavsett

Mimmi
0

"Alldeles för lång slutartid fastän man drar ned den till "max"…"

Det här tycker jag låter jättekonstigt. Slutartiden 2 000 t.ex. är precis samma på alla kameror. Om en viss slutartid är olika snabb på olika kameror är det fel på någon av kamerorna. Siffran är bara en angivelse på hur lång slutartiden är, en sekund är alltid en sekund och så vidare. Är du säker på att du ändrar slutartiden åt "rätt håll"? Var är det du ändrar när du ändrar slutartiden?

Inomhus brukar man oftast få använda lite längre slutartider, även när man har lampor tända.

mille-star
0

#7 Jag tycker snarare att det låter som att du kanske behöver läsa lite i manualen, för kamerorna lär ha precis lika lång slutartid om du har exakt samma inställningar. D3000 har inte långsammare slutartid än D90 om du har på ex 1/500.

Perly
0

Tror att ni missförstod, vet att det är samma på alla om dom har samma inställningar, bara det att jag vill ha kortare slutartid än vad D3100 kan leverera

Alltid Oavsett

Mimmi
0

Både D90 och D3100 har 1/4000s som snabbaste slutartid. D90 kan alltså inte leverera kortare slutartid.

Nej men, jag tror jag förstår vad du vill få fram. Du uttrycker dig rätt klumpigt och använder fel ord bara. Tycker med tanke på det att du först ska försöka läsa på ordentligt om hur kameran fungerar och dess olika funktioner, innan du bestämmer dig för vad du ska köpa.

D3100 har väl ändå helt okej brushantering, och borde därför kunna ta bra bilder även under sämre ljusförhållanden utan blixt? D3100 har dessutom 12 800 som högsta möjliga ISO-värde, D90 har 6 400. Du har alltså all möjlighet att kunna ta bra bilder även under sämre ljusförhållanden med D3100. Ännu bättre om du dessutom köper till ett bra och ljusstarkt objektiv.

Martin
0

Som nr #11 säger så kan de kamerorna ta bilder med 1/4000s som slutartid och det räcker bra för att frysa motorcyklar på tävlingar i väldigt höga hastigheter.

Sen kan man såklart inte fotografera med 1/4000s i alla situationer (och få bra bilder). Det kan man inte med en kamera för 100.000 kr heller.

mvh Martin