Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: fotografera-djur
Läst 745 ggr
rahl
0

Svarta hundar och snö

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan ni ge mig lite tips på det? jag hade aldrig kunnat fota så bra i den kombination… Antingen är det snö för ljus eller ser man inte hundens ögonen.

Metinia
0

Välj en mulen dag för fotografering, det tror jag kan hjälpa.

Grejen är väl att det näst intill inte går (eller i alla fall är väldigt svårt) att exponera både riktigt svart och extremt vitt så att det blir riktigt bra. Jag har inte testat överdrivet mycket, men inte heller lyckats eller kommit på hur jag ska göra. Men jag tror att en mulen dag kan vara lite lättare än en solig, då är åtminstone snön inte sååå vit i jämförelse med hur den ser ut en solig dag.

Annars kan man ju testa HDR-fotografering i sådana här ändamål, det borde gå. Dock kanske det inte lämpar sig så bra för djurfotografering då djur har en tendens att röra på sig. Flört

rahl
0

Tack du! Jag har ställt fråga på olika forum och fick lite tips med exponering, det ska vi testa imorgon om det bli solen. Men det kan vara som du säger, det ska inte vara så mycket solen heller.

Eh jag ska måla om hundar ;) det ju lättare med ljusare hundar tycker jag

soren-p
0

#1 Samma fråga dök upp på foto iFokus och då tipsade Deklol om en metod där han utifrån RAW-filen skapar flera exponerade bilder (en där snön är bra, en där hunden är bra, etc) och sedan maskar han fram en helhet. Det blir väl lite som en fusk-HDR.

rahl
0

jag kan mer accpetera ljus snö här än i den första

Misarn
0

Åh vilka fina bilder, tycker skrpan och ljuset är perfekt, dock är det synd att skogen inte går över hela horisonten, och att hunden har sin väst men det är bara små saker, är ju helt kär i taxen den är ju så fin såklart den andra hunden också Glad

rahl
0

#5 angående täcke så måste hon ha det för att hon har ont i lederna :( vilken skog? :) det var ett stig inte skogen :)

Misarn
0

#6 det kanske var fel ord att välja det är väl mera ett buskage i bakgrunden, förstår verkligen varför man har täcken det är superbra att använda när det är kallt ute! Glad

rahl
0

Ja det just det att man ser mer hunden än vitt bakgrund samt att det finns något mörkare så den andra bilden blev bättre.

rahl
0

här blev det lite bättre

rahl
0

Har jag lyckas bättre idag?