Studiofotografering av hund
Jag har precis skaffat ett enklare studioset med två softboxar. Jag satte dem så att jag fick ljus från vänster respektive höger på hunden. Vad jag kan förstå skall ljuset helst komma från ett håll, för att efterlikna solen (det skall ge mest realistiska skuggor). Jag lät därför den vänstra softboxen gå på lite högre effekt, medan den högra bara fick ge lite upplättningsljus. Jag tycker dock att högersidan lätt blir för mörk (se bifogad bild). Är det någon som har erfarenhet av ljussättning av hundar så får ni gärna komma med tips och idéer. Pälsen är ju inte riktigt som människans hud så modell-foto-tumreglerna som jag har läst verkar inte riktigt fungera.
Sören
Vacker bakgrund!
Jag tycker du har lyckats bra fast håller med dig om att det är lite för mörkt vid ena sidan, när jag fotograferar brukar jag också ha ena på högre effekt men ställer de med lite olika avstånd från motivet.
Testa ställ en lite närmare tex. på höger sida och den andra lite längre bort på den vänstra, jag brukar också testa mig fram att ställa ena lite mer framför och den andra lite mer bakom för att uppnå vissa effekter.
Jag tycker det är svårt att få fram ljus bra på djur, jag får ofta prova mig fram för att hitta det ljus jag gillar. Det jag tycker är viktigt är att ögonen syns ordentligt.
Förhoppningsvis får du bättre svar av fler här på sajten, vet att det minst är tre till som håller på och experimenterar med blixtar 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jo tänkte på det här med modellfoto-regler. Det jag har märkt med djur, speciellt hundar och katter med mycket päls så får man ha lite starkare effekt på ljuset eftersom ljuset liksom "äts upp" av pälsen.
Så jag tror nog att du kan testa dig på dessa tumregler men med lite starkare ljus
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#1 och #2: Tack för tipsen 
Jag skall prova att experimentera med avståndet, och dessutom förflytta dem framför/bakom som du beskriver. Du sätter nog fingret på orsaken till att skuggorna lätt blir för mörka med det här att ljuset äts upp. Pälsen reflekterar nog inte så mycket.
Verkligen snygg bakgrund! Tyg? Köpt var?
Till ämnet ;)
Jag tycker du lyckades bra med den ljusa delen av hunden, men som du redan nämner är den andra halvan för mörk. Lite starkare ljus/alt flytta den närmare.
Som Mari säger så uppfattar jag också det som att pälsen kräver mer ljus än "normalt" -(människofoto) för att det verkligen ska bli ljust. Då ännu viktigare med mörka hundar.
Om ljuset ska vara lite starkare på ena sidan eller inte tycker jag är en smaksak! Men ljuset ska aldrig komma direkt framifrån, då blir det ett platt foto. Jag brukar även ha en bakgrundsblixt där jag själv kan bestämma färgen på bakgrunden (har grå bakgrund och en hel hög med färgfilter) och hur ljus/mörk den ska vara men jag tycker din bakgrund är väldigt fin som den är.
Jag gillar Ljusa bilder utan mycket skuggor. Tex denna: (Hunden tittar inte in i kameran alls, det föredrar jag annars. Jag skulle bara visa ett trick hon kan haha)
#4 Tack för tipsen! Bakgrunden är ett tyg jag har fått av svärmor. Hon har ca 100 000 olika tyger så jag tror inte hon kommer ihåg var hon har köpt det ;)
Jag har köpt en slavblixt som ser ut ungefär som en stor glödlampa. Man kan byta frontlinsen i olika färger. Effekten är dock inte ställbar (45W), så vid det första experimentet blev bakgrundsljuset alldeles för ljust. Använder du ställbar bakgrundsblixt?
Vilken läcker bild med vit bakgrund, det måste jag testa! Har du vitt tyg eller använder du papper? Är det ok om det blir högdagrar? eller hur skall man ställa styrkan på bakgrunden? Fin vovve, min mamma har också en Sheltie.

Vilken nallebjörn, sådan vacker hund, tycker du lyckades väldigt bra men att du kunde ha beskurit bilden mera avlångt så man får med mera av hundens bröst. Gillar ljuset och bakgrunden och tycker det var en riktigt fin bild 
#7 Tack för kritiken! Du har helt rätt i att mer av bröstet borde vara med. Hon har jättefin vit päls på bröstet. Jag skall tänka på det nästa gång 
#4 Tro det eller ej, men svärmor kommer ihåg var hon har köpt tyget. Det är köpt på Jysk, men för 10-20 år sedan.
Haha vilket toppenminne din svärmor har!
Otroligt vacker hund!
*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***
#10 Ja, jag blev också impad!
#11 Tack 
Tycker det ser bra ut :P
Ju mer du provar och experimenterar desto mer lär du dig :P De bästa bilderna brukar ju vara de som bryter lite regler ocså.
(Sötis vovve!)
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Hej Zabbio! Länge sedan sist. Ja, det har du rätt i, jag skall fortsätta att experimentera, det är ju så man lär sig.