Kameratips? :D
Hej, jag igen, inte skrivit så mycket på senare tid men nu är jag här igen (: Jag vill jättegärna ha en ny kamera MEN vilken? Hade tänkt mig en Nikon eller Canon, men vilken av dom? och vilken modell?
Jag är en nybörjare och vill ha en inte alltför dyr kamera (hade tänkt mig som mest 7-8tusen). Den ska helst inte vara för avancerad men inte heller nästan lika få inställningar som en digital.
Några förslag? Skriv vettja!

Just det, vilket objektiv? Jag vill kunna fota katterna som är i ständig rörelse :))
Kan varmt rekommendera den jag har, Nikon d3100. Jättelätt att använda och fina bilder blir det. Går att köpa för runt 5.000.
Jag kan bara råda dig att gå till någon affär där de både har canon och nikon så att du kan prova dig fram till vilken du tycker passar dig bäst.
Det jag tycker skiljer dessa två märken åt är mestadels hur de känns att hålla i och menyerna inne i kameran. Nikon har väl även någon kameramodell där man får tänka sig för när man köper objektiv eftersom då objektivet måste ha autofokus då kameran ej har det inbyggt så som canon har på alla (?) modeller.
Angående objektiv så tror jag det är bäst att börja med kitobjektivet som oftast följer med, du får se till att du fotograferar under bra ljusförhållanden i början, jag personligen tycker att det är bättre att börja sakta och inte köpa på sig för mycket saker, bättre att lära sig grunderna först innan. Vill du ändå ha ett bra objektiv så passa på att fråga personalen när du är i affären och kollar på kamerorna, de borde kunna hjälpa dig och du får säkert testa olika, mediamarkt brukar ha mycket att välja mellan.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#3 Ja som på min, den behöver objektiv med inbyggd autofokus.

Tack så mycket! Jag får väl passa på att fråga
#3 Finns det autofokus i objektivet som Nikon leveras med eller måste man köpa ett annat?
#4 Samma till dig: Fick du med ett objektiv med autofokus elr fick du köpa till? Var köper man dessa billigt? Var köpte du?