Objektiv - vad tycker ni?
Jag har under 1½år tänkt köpa ett nytt objektiv, ett 85mm till min Nikon. Jag vet dock inte om jag vill ha 1.4 eller 1.8.
Min fråga är vad skillnaden mellan dessa objektiv är:
Tamron, Sigma och Nikkor 85mm 1.4
Tamron, Sigma och Nikkor 85mm 1.8
Vad säger ni om detta objektiv:
Samyang 85mm 1.4 Vad står IF för?
Bilder får mer än gärna visas om de är tagna med något av ovanstående objektiv (85mm).
Skriv ut om det är sigma/tamron/nikkor samt om det är 1.4 - 1.8 osv.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
----------------------------------------------------
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Jag har gamla versionen av Nikon 85/1,4 som nog fortfarande finns obeg till salu, det är skarpt redan på 1,4 och mycket bra, fokuserar bra och mycket bra motljusegenskaper, robust o hållbart. Den nya versionen tror jag främst ska ha bättre motljusegenskaper men jag tycker det är konstigt för den gamla har så bra kolla bilden här där blixtarna lyser in i kameran utan att det blir flares. Jag har haft Nikon 85/1,8
och det får man blända ner till 2,0 minst innan det blir skarpt, mycket billigare och det är bra med,
Sigma 85/1,4 har jag HÖRT ska vara riktigt dåligt, sigma gör dock en del riktigt fina objektiv med
Tamron 90mm/2,8 macro 1:1 har jag och det är grymt bra och prisvärt, lite plastgt dock.
Jag hade antingen köpt gamla Nikon 85/1,4 eller Tamron 90mm/2,8 macro1:1 för NIkon
IF tror jag betyder internal fokus, dvs att objektivet inte blir längre eller kortare eller att frontlinsen roterar när du fokuserar. Vilket bara är possitivt
Tack för ett bra svar Gips!
Satt och kikade på dina foton igår och måste säga att du är faktiskt den som håller på att rädda mitt lilla fotointresse som finns kvar.
Går just nu en fotolinje som enbart förstört allt vad foto heter för min del och jag avskyr att se min kamera nu, men dina foton inspirerar en till nya objektiv köp, ideér och mycket mer. Toppen!
Tamron 90mm 2,8 är ett objektiv vi har på skolan, jag gillar det mycket men det känns, som du sa, plastigt.
Jag har velat fram och tillbaka mellan 85mm 1.4 eller 1.8 och Tamron 90mm 2.8.
Tamronet har jag som sagt testat och jag gilalr det skarpt och 85mm har jag aldrig testat MEN på något vis vill jag ha 85mm mer än 90mm. Vet dock inte varför om det är för att det känns som om att jag kommer alldeles för nära objektet med 90mm?
Vad säger du om det där Samyang objketivet?
Har aldrig hört om Samyang och är nyfiken på recensioner om det.
-.::Mvh Evve::.- Medarbetare på Kanin.Ifokus
Hoppas på det bästa, var beredd på det värsta!
www.evveesbjornsson.blogg.se <--- Min blogg
Tack;);) Det är knappt någon skillnad faktiskt på 85 och 90mm så låt inte det avgöra;);)