Äggsamlare i farten
Jag fick ett mail från Erold Coleman (ornitolog och polis) med uppmaning att sprida till så många som möjligt:
"För kännedom kan jag meddela att äggsamlandet äger aktualitet igen. Enligt Rikskriminalen bör vi hålla ett öga på våra stuphäckande fågelarter i Västra Götaland, främst då sannolikt pilgrimsfalken. Helikopter lär tydligen användas. Två stora utredningar pågår för tillfället och annat verkar vara förestående. Du får gärna sprida detta faktum, d.v.s. att fågelintresserade bör vara extra vaksamma på bilar och personer, som ses på ställen där de väcker misstänksamhet. Ofta upptäcks ju dessa brott av vaksamma privatpersoner. Det stora problemet är svårigheten att spana och organisera sig mot brottstypen. Trodde i min enfald för något år sedan att verksamheten var tynande, men ack vad jag bedrog mig.
Erold"
Du får gärna lägga upp detta på djurskydd om du vill.
Paulina
Tack, det ska jag göra! Jag har även lagt upp det på Fågelskådning och Svensk natur.
Olle
Tycker det är helt ofattbart att det kan vara så mycket pengar i den branschen så att det är lukrativt. Men så är det väl i alla samlingsbranscher. Tyvärr.
Tack för infon - även om jag inte är just i närheten.
mvh Martin
Man vet ju inte om äggen är tänkta att hamna i samlingar, eller om skurkarna tänker kläcka dem och föda upp falkarna för att sälja till falkenerare. Lika illa vilket som tycker jag.
Olle
Det är bedrövligt, låt äggen vara. Tack för infon.

Lite tråkigt är att det är värt risken, för ett antal år sedan läste jag om ett par tyskar som hade både ägg och fågel(rovfågel) i sin last. fåglarna var ämnade för att stoppa upp. Om jag kommer ihåg rätt så var det inte många tusenlappar som dom fick i böter. Hade varit bättre om man hade tex tagit bilen i beslag + rejäla böter.
#6. Dom borde ta bilen och låta dom få böter. Jag har för mig att dom som tjyvfiskar kräftor får hårda straff. Det borde vara lika hårt att sno äggen i boet.
Du får gärna lägga in en liten blänkare om det på Hemsidor iFokus. Lägg det under Off Topic då.
Otroligt tråkigt att folk inte kan hålla fingrarna i styr, djuren har väl inte gjort dem något ont? 
Mvh. Ida Lundahl
www.idalundahl.com / www.ovarpskaniner.weebly.com
Här handlar det inte om rovfågelhat eller att djuren skulle ha gjort något ont. Men när det är stora pengar inblandade kan vissa människor göra precis vad som helst. Nu har jag lagt in det under Off Topic på Hemsidor också.
Olle