Fotoutställning - Djurfoto
Hejsan! Jag pluggar foto på en folkhögskola i Nacka och i Maj ska vi ha våran första fotouställning. Jag har valt djurfotografering som projekt och har mailat till bl.a Kolmården, Parken Zoo och Skansen och ska få komma dit och fotografera. Jag tänkte kolla om det är någon här som har något tips inför mitt projekt, kanske vad man ska tänka på eller tips på intressanta djur att fota osv.. TACK!
Oj, vad svårt! Jag tycker att du redan innan du åker dit ska försöka hitta ett tema eller likande för dina bilder. Kolla på andra fotografer som fotar likande djur och hämta inspiration! Jag har egentligen ingen aning om vilka djur som finns, men rovdjur brukar göra sig mycket bra på bild och skapa härliga spänningar i bilderna. Men även stora, sällsynta (iaf i Sverige sällsynta) djur är också mycket intressanta.
Såg att det råkade bli dubbelinlägg så jag tog bort det andra.
Isabel Runneberger
www.isabel.webb.se
www.denimiella.blogg.se
Jag går också på folkhögskola (distans) och har också djurfoto som ett projektarbete, för att ens komma in på kursen så måsta det vara ett speciellt tema och jag fotar nakendjur i studio med en lite flummig beskrivning - bilderna ska vid första anblick få en att tänka på att det kanske är en människa som bilden föreställer 
Jag tror det är viktigt att du väljer ett tema, just djurfoto är så stort begrepp så det måste nog vara ett tema som sagt. Jag ser att du inriktar dig mot zooparker. Kanske bara fota en speciell djurart? Eller kanske ha som tema "djur i bur" eller något?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ta med dig ett zoomobjektiv! :D

Idag var jag på Skansen och fotade. Blev hyfsat nöjd med tre bilder på ormarna. Tänkte om ni har lust att lämna bra och dålig kritik. Tack Tack! Utställningen börjar närma sig. Skriv om ni vill komma! Vi är en klass som pluggar upp våra gymnasiebetyg och samtidigt läser en grundkurs i fotografering.

Tre bilder som nog kan bli spännande. Lite svårt att komma med kritik innan de är redigerade (om du nu har tänkt redigera dem) - för redigering kan ju ganska så radikalt förändra en bild.
Men det finns absolut en bra utgångspunkt tycker jag det känns som.
Ett tips kan också vara att testa lite olika inställningar. Generellt för de här tre bilderna har du valt ett kort skärpedjup - i en fotoutställning tror jag att man skall försöka hitta lite alterantiv och kanske något som bryter av lite mot de andra - antingen motivmässigt eller teknikmässigt.
Lycka till och posta gärna fler bidrag!
mvh Martin
Riktigt fina bilder. Hur många bilder får du ha med i utställningen?
Och när och vart är den?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Tack för att du skrev att det var ormar på bilder! Jag är nämligen livrädd för ormar. Så tyvärr kan jag inte ge någon kritik på dessa bilder, men kommer det mer bilder med andra motiv kan jag kanske komma med någon synpunkt :)