nikon 80-200mm f/2.8
Fick mitt nya objektiv för några dagar sedan och har hunnit testa det lite. det är ett nikon 80-200mm f/2.8.
Jag är hittils väldigt nöjd! Jag använde innan ett nikkor 55-200 f/3.5-5.6, så det är det enda jag kan jämföra med. Egentligen är det svårt att sätta fingret på skillnaden, förutom det uppenbara att det nya är tio gånger större och tyngre och inte lika plastigt
bmen jag känner ändå att kvaliten på bildeerna känns bättre. Den är skarp, men det brukar faktiskt mitt gamla objektiv ockå vara, men det här är mycket träffsäkrare! Dock fotade jag en gång hundar i rörelse i skogen, och det gick inge vidare, men jag tror inte det var objektivet utan ljuset mer.
det enda som jag upplevt som negativt är att det blir ganska mycket kromatisk aberration, jag vet inte om det är vanligt med det objektivet eller om det bara är mitt ex. Det gör också att dom bilderna med mycket ka upplevs som mer oskarpa.
även i motljus har den gett mer "mjuk" skärpa.
Annars mycket nöjd! Skickar med några bilder
HundGlädje.nu - Hundkurser, Dogwalking och Fotografering.
För ökad kontakt och förståelse.
denna är tagen i motljus och har en lite mjuk skärpa
Jag tycker bilderna är jättebra! Tycker skärpan är lagom på alla bilder, tycker man nu det är för lite så kan ma alltid lägga på lite extra (: Det du pratar om kromatisk aberration tycker jag knappt syns alls. Det är bara liite på bild #2 vid kopplet som man kanske märker av det lite (:
Själv så är jag också inställd på att köpa detta objektiv, och hoppas att man får ihop pengar till det inom en snar framtid ^^
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se
#4 här är några bilder där ka syns tydligare. Då försvinner skärpan också. Jag vet inte om det är mycket, jag har ju bara mitt gamla objektiv att jämföra med, men jämfört med det så är det ganska mycket 
Det är pålagd skärpa på dessa eftersom dom är förminskade.
#5 Jo nu ser man, det var extremt mycket och tydlig. Vilket är synd då det är en superoptik annars. en jag tror det kan vara du som fått ett "måndagsexemplar" då jag vet andra som har ett lika dant och aldrig fått sådär mycket kromatisk aberration i sina bilder.
//Nikita.S
Through the camera, I see the world in a whole new way... www.NS-photo.weebly.com - www.fotosmurf.webblogg.se
#6 ja det är skitsynd, för annars är jag jättenöjd. Det är på just bilder med starkt ljus och mycket vitt, eller i motljus som det blir sådär extremt. tyvärr 
nu känner jag mig lite nyfiken här, du har ju fått kanonfina bilder!! :) är lite sugen på att skaffa ett jag med.. :$
skaffa ett utan kromatisk aberration då xD
Jag är jättenöjd förutom just det. Känns ju jättetrist just nu
jag tror ändå att jag kommer ha stor användning för objektivet ändå, men man hänger ju gärna upp sig på felen, speciellt när det kostat en pengar också
annars är det ett stort, tungt, gammalt och ordentligt objektiv
Jag har läst att den ska ha sån seg och snurrig autofokus (ingen autofokusmotor), men den är inte segare än mitt 55-200mm, och den har autofokusmotor!