Djurfoto iFokus

Djurfoto

Etikett: fotoutrustning
Läst 511 ggr
Charlotta-B
0

vad ska jag ha för objektiv?

hejsan!

jag har en canon Eos 400D. har bara orginal objektivet.

nu undrar jag om ni har några bra tips på vad för objektiv jag borde skaffa.

Vill kunna ta action bilder på djur i rörelse.  Men det får inte vara allt för dyrt.

Charlotta-B

Martin
0

Kameran säljs i lite olika varianter så svårt att veta vilket du menar med orginalobjektiv, men antar att du menar ett 17-85 eller liknande?

Actionbilder på djur är ett ganska vitt begrepp och svårt att säga vilket objektiv du behöver. Är det vilda djur du skall fotografera behöver du nog ett teleobjektiv, t.ex. 55-200 eller 70-300. Ju mer ljuskänsligt (talen som står bakom "/"-tecknet i objektivnamnen) ju bättre (men samtidigt tyngre och dyrare). Är det tamdjur som t.ex. hundar, kaniner osv där du är närmre så behöver du kanske inte ett teleobjektiv (även om det kanske inte är fel heller).

Skall du fotografera actionbilder i t.ex. ridhus eller annan inomhusmiljö behöver du ett ljusstarkt objektiv och då är det nog tyvärr svårt att komma undan billigt.

Det var lite generella tips, hoppas du har fått lite vägledning i alla fall annars får du fråga igen.

mvh Martin

Charlotta-B
0

Det är framför allt tamdjur som jag fotar. 
Hundarna ute & Inne. Sedan Marsvin, hästar.

Tillexempel vill man kunna fota hästar som hoppar ute och ändå få skarpa bilder. Lika dant hundar på hundutställning.

Charlotta-B

Martin
0

#2 Det kan du nog få med dagens objektiv också även om du inte kommer så nära. Att fotografera hästhoppning utomhus borde även de lite billigare teleobjeketiven klara av om du bara ser till att få tillräckligt snabb slutartid. Angående brännvidd så är det kanske lagom med 55-200 eller motsvarande. Fortfarande är det inte fel ju mer ljuskänsligt objektiv du kan ha råd med.

mvh Martin

Charlotta-B
0

Okej, Vilken slutartid ska man leta efter? Och hur ser man det på objektivet? 
Vilka sifror ska bländaren vara? och vad är det för siffror man ska kolla efter?

Charlotta-B

soren-p
0

#4 Slutartiden ställer du in på kameran, så den ser du inte på objektivet. För att inte få rörelseoskärpa på en häst som hoppar måste du nog ner i 1/250 s eller kortare. Lycka till!