(L) Kritik: Fåglar
Två bilder där det händer mycket!
Jag tycker att båda bilderna saknar lite skärpa när man klickar upp dem men i det mindre formatet duger du bra!
Första bilden tycker jag är mycket bra komponerad. Grenen bildar en liten diagonal i bilden och binder ihop fåglarna och det är lagom med rörelseoskärpa på den översta fågelns vingar. En bild som andas lite kärlek tycker jag - bra fångat!
Fasanernas strider är ofta fanska våldsamma och du har fångat de bra här. Tycker att den mindre bilden tar bort lite ur bilden - man ser inte alla detaljer som klorna eller att den undre nästan ser ut att sprinta iväg. Men det saknas lite skärpa när man förstorar bilden. Ett tips kan vara att använda spotmätning när man fotograferar fåglar eller andra objekt som bara utgör en del av hela bilden. Det kan bli lättare att få fokus på rätt saker då. Annars tycker jag att centreringen av fasanerna fungerar bra i dett afaller och det bidrar också lite att det ryker från åkern. Svårt ljus att fotografera i kan jag tänka - ser ut att vara rejätl med solljus men det har du fixat bra!
En fundering är om du behöver så pass högt iso som du har använt i detta ljuset? Brushanteringen är väl kanske inte den bästa på 450:an (har inte använt den mycket men har testat den på jobbet) och även om iso400 funkar hade det kanske gått bra med 200 också?
Men helt klart godkända och intressanta bilder - ser fram emot fler bilder på fåglar i action från dig!
mvh Martin
Förlåt om jag snor tråden, men måste bara fråga #2
Vad är spotmätning? 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mycket fina och intressanta. Inte 100%iga rent tekniskt men du har kanske inte värstingutrustning, det är ju enklare att spara ihop till en maxad macroutrustning tex, en del spenderar 6siffriga belopp på fågelfoto ju…men jag säger igen dessa bilderna gillar jag;)
Det finns olika sätt att mäta ljuset när man tar foto och de olika sätten är bra till olika tillfällen.
Spotmätning mäter ljuset på ett litet ställe och är bra om man vill exponera efter en liten del i bilden (t.ex. en fågel) och har en bakgrund som varierar mycket i ljuset. Såklart måste man ju ha koll på alla andra parametrar också (slutartid osv) så det är inget som t.ex. ger skarpare bilder på längre slutartider utan det är två skilda saker.
Hoppas det gav något svar - annars får du fråga igen :o)
mvh Martin
Tack för kritiken! ska tänka på de 
Fina bilder på riktig fågelaction
7# tack så mkt!