(akvarie)fiskar???
ja, hur svårt kan det vara att fotografera så'na???
i det närmaste det närmaste HOPPLÖST, visar det sig!
*garvar*
några tips?
jag har en nikon d50 med 18-55 och 55-200 optik.
jag har även närbildslinsset från kaffebrus.com (poor man's "macro-lins" *asg*).
Det går! :)
Rent glas (inga fettfläckar, torkränder och fingeravtryck på utsidan eller alger på insidan) är ju en självklar förutsättning. Klart vatten gör ju att bilden ser trevligare ut. Vad är det som blir galet? Färger? Sudd? Fokus? Lite lättare att hjälpa om man vet mer :)
Paulina
JAG är det som blir galet.
*asg*
funderar NÄSTAN på att hälla lite super glue eller gelatin alternativt potatismjöl i baljan…
kan man ge concerta (adhd-medusin) till guppies, så de inte är så HYPER?

fokus /rörelseoskärpa.
*surar*
jag tror nästan jag får införskaffa en betta-burk (PYTTEakvarium för en ensam kampfiskhane - stackar'n!), som får funka som "fisk-fotostudio"…
jag har btw ingen extern blixt, vilket kanske är en förutsättning för snyggt ljus i bilderna?
*tänker högt*
Ja, långa slutartider är ett gissel.. Det kan gå även utan externa blixtar, placera lampor bredvid och bakom tanken, tänk bara på att se till att inte få oönskade reflexer. Så mycket ljus som möjligt för att kunna snabba på slutartiden och sen är det bara att vänta, hoppas och skjuta en massa ;) Stativ kan vara skönt, om du har en mindre bländare och manuellt fokus så kan du på förhand ställa in kameran, och sen skjuta en bild när en fisk passerar platsen där du lagt fokus. Det kan ta bort den där fördröjningen man kan få med autofokuseringen, fisken hinner kanske halvt simma iväg innan den är klar och vips så har man missat en bild.
Paulina
Jag ser här att du har fått riktigt bra tips redan 
Lägg gärna in lite före- och efterbilder
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Blixt med inbyggda blixten i akvariebilder skall du nog undvika - det lär bara bli en vit prick på hela glasskivan. Möjligen kan du höja ISO för att kunna sänka slutartiderna. Ett stativ kan vara ett alternativ om fiskarna är någorlunda stilla - är de snabba och stimmar omkring hela tiden så behöver du nog ändå så pass kort slutartid att det inte spelar så stor roll om du har stativ eller inte.
Paulina hade bra förslag på att förinställa fokus på ett visst ställe och vänta in fisken dit.
Lycka till och som sagt, visa gärna några bilder!
mvh Martin

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Jättebra tips du har fått redan och du får ett till här, se till att ha objektivet så nära glaset du kan, för att slippa reflexer som annars lätt dyker upp, det finns ljusskydd i gummi som är superbra för sådana här tillfällen. Då får du inte in något annat ljus än det som kommer inifrån akvariet = inga reflexer.
lycka till och visa gärna någon bild av ditt försök
Ps: i brist på gummiskydd så kan du vira tex en diskhanduk runtom så att inget ljus kommer emellan.
/Uffe
Fina bilder, gillar första!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Vet inte om någon sagt det redan, men sätt fokus på ett blad eller liknande, så väntar du på att en firre passerar ^^
Har du någon spotlight i hemmet kan du försöka hitta en vinkel som lyser upp utan att reflektera eller få det att se konstigt ut, kanske från en kortsida om du fotograferar på långsidan eller liknande.
Sajtvärd för Vallhundar, Pälsvård & Klickerträning.
Medarbetare hos Hundar & Lantdjur.